Salt

Saya nak share ilmu tentang perbezaan penggunaan garam dalam masakan.

TABLE SALT
Garam ini biasa dan kerap digunakan dalam masakan. Fine grained n contains anti caking agent serta iodine.  Boleh guna untuk baking dan cooking.

KOSHER SALT
Best used for seasoning anything yg dimasak dlm frying pan or saucepan. Grain nya agar besar dan rasanya kuat so jgn guna banyak as table salt. Garam ini selalunya chefs akan menggunakan untuk masakan mereka di restaurant. Inu kerana they appreciate the lack of additives n naturalnya.

SEA SALT
Terhasil dr sejatan air laut. Didapati dalam bentuk halus dan kasar. Prized for its pure flavor. Digunakan baking dalam bentuk fine grain n cooking for course grain.

GRAY SALT
Harvested salt. Ianya yang kedua termahal selepas Fleur De Sel. Ia agak moist dan penyimpanannya juga harus diletakkan dalam bekas cellar supaya ianua tidak kering, iaitu wooden box yg khusus untuk simpan garam ini. Ianya tidak digunakan ketika makanan sedang masak tapi used for finishing cooked dishes and prepared salads.

FLEUR DE SEL
Expensive and worth the cost. Harvested juga. This crystals terbentuk on the top of salt flats. Hanya digunakan untuk sprinkling or taburkan pada finest foods. Means food yg penggunaan bahannya yg gourmet sesuai untuk garam ini.

Mostly semua garam ini ada dijual di Malaysia di Big Supermarket such as Ben's, Cold Storage and certain Tesco Branch. So, selamat memasak.

Comments

Popular posts from this blog

Perfect Fingerprint

Lohong hitam di antara ruang masa fizikal dan ghaib : Perspektif Sains dan Al-Quran

Ulasan buku :Roh oleh Ibnu Qayyim Al Jauziyah