Tukar cara perlaksanaan bukan tukar bisnes

Hi! How's your life today? Mesti ada someone failed hari ini..tak kisahlah samada business anda dikhianati, seteru anda menabur fitnah ke atas produk anda atau mungkin hidup anda juga mengalami kegagalan. Saya juga gagal dan masih berada dalam suasana yang belum sembuh. Segala causes above semua saya sudah lalui. We can't change people but us, ourselves!

Manusia yang pernah gagal itulah manusia yang akan dan telah berjaya dengan sempurnanya, kerana dia pernah merasai pengalaman yang membuatnya gagal dan sesekali tidak akan ulanginya. Jon Koum adalah seorang veteran Yahoo yang telah berkhidmat selama 10 tahun. Beliau telah melalui jerih payah dalam kehidupannya yang saya akan ceritakan kemudian.  Beliau ingin mencipta satu app yang membolehkan orang2 di seluruh dunia menghantar SMS tanpa limit secara percuma. Jadi beliau telah membina satu app yang simple but powerful iaitu messaging app called WhatsApp, yang hanya memerlukan pengguna membayar $0.99 for one-time downloading for unlimited text messaging. Dalam tempoh lima tahun yang singkat WhatsApp telah mencapai target seramai 450 juta pengguna almost in every country in the world. Its impressed right?

Did you heard about Flipboard? A beautiful visual magazines created by Mike McCue dan Eval Doll yang mahukan kandungan internet yang menarik, telah mengambil peluang dengan pelancaran iPad oleh Apple pada 2010 untuk merialisasikan visi mereka. Maka lahirlah Flipboard, a gorgeous social magazines platform. Named iPad App of the Year later in 2010, the app is flipping 10 bilion pages per month, generate the huge advertising revenue and was value at $800 million at the end of 2013.

Bagaimana pula dengan kisah kejayaan Noam Bardin, Ehud Shabtal, Amir Shinar dan Samuel Keret, yang sentiasa penat dengan sistem trafik yang memberikan banyak kerugian dalam masa mereka. Jadi, mereka ingin satu sistem yang boleh diharap untuk berkongsi maklumat trafik dan keadaan semasa perjalanan yang juga berkaitan dengan cuaca atau natural effect on the road. So, they created a clever app to enable users get information on the spot. Within a few years of their app, Waze, amasses 30 million super engaged users around the world, develop their own mapping technology. Google then acquired tje company for $1.1 billion on 2013.

Satu pendekatan yang perlu difahami ialah kita kena tahu apa yang people suka buat, dan apa yang orang perlu buat. Point saya di sini ialah apabila idea kita membabitkan masyarakat universal, maka kita will maximise the universal appeal of our products. Menyelesaikan masalah universal akan menghasilkan peluang pasaran yang lebih besar than solving spesifik geografi kawasan, masalah bahasa atau niche problem issue yang not shared by a huge number of people. For more people they want to build a product, while some people like me excited to export the brand, but both are at same vision, get to the universal. Get involved with app you have to know what is the functionality of the apps you're going to dominate the market. Go check your smartphone and looked at what you're likely installed,  then think what you can do with them to expand your products. And here I shared from my view research about how many click per day people using it so kita akan decide which apps good for our business;

A. Related to all messaging such as WhatsApp, Tango, Viber and Asian chat, Line and Wechat, created a massive multi hundred million users. Mereka banyak menggunakan ruang chat untuk berhubung dan click for this is 23 times per day. How many time you looked at your WhatsApp today?

B. Voice call - such as Skype mengumpul sekurangnya 200 milion pemgguna dan Skype adalah leader kepada voice calls in mobile Apps. Selain itu Viber App, mengumulkan 300 million users pada early 2014. Goole juga melalui Hangouts and Apple by Facetime (I used Facetime rather than Hangouts cause it's more reliable), mengumpulkan pengguna yang sangat tinggi dan build massive into the iOS platforms. And click for this is 22 times per day.

As human we love to share. It's part of our nature, it's psychological actions. Dalam praktikal level, sharing adalah berguna kerana kita sering memerlukan sokongan, skills dan nasihat daripada yang lain bagi membantu kita menempuh hari2 mendatang, kerjaya dan kehidupan kita secara umum. But sharing also feels good because of the way our brains wired. Dalam dunia app, people love to share their activities, such as photos,  news and magazines article. Dan ini builds very strong network effects. Great example is Instagram. Kita ambil contoh Groupon juga, ketika dilancarkan its premise was simple, if you want to buy a great product with this 50-75 percent discounted price, you need to get 100 of other people to buy it too within a certain time frame. Like I always do, I give my follower on instagram a bonus for three to four other people they got to buy my products at normal price. It's work. Groupon is very selfish and socials too. Incentive for people to tell others about their sales. Sekarang separuh dari hasil Groupon adalah dari aplikasi mobile.

Dari kajian saya kita kena berani untuk menggubal sesuatu yang telah menjadi kebiasaan kepada ramai orang. Mengubah bukannya mudah namun dengan pendekatan yang berlainan, idea yang bernas dan membina sesuatu yang membuatkan orang kagum sedangkan yang dibina itu adalah perkara biasa yang mereka lakukan setiap hari. Sebagai contohnya seperti WhatsApp yang telah mengambil alih peranan SMS untuk berhubung dengan orang walau di mana2 sahaja tanpa limit dan ianya juga adalah percuma dan hanya perlu membayar untuk sekali muat turun. Ianya juga lebih mudah dan selesa untuk berchatting. Begitu juga dengan Snapchat yang lebih advanced iaitu muat turun gambar akan hilang dalam tempoh beberapa saat untuk selamanya, dan bahawa bagaimana Snapchat boleh menggubal dunia komunikasi. Pada masa yang sama, kita kena fokus pada masalah universal yang besar dengan pendekatan penggubalan, to kick start a billion dollar app product!

Note : Dear Bloggers, for the time being..I can say this my last entry. I didn't say it's stop me from writing, because writing is my passion since secondary school.  But maybe I can use this reason, I have to cure my failed until some time. But I never forgetting you, my loyal follower..and I am sorry if have taken your heart to the dark.







Comments

Popular posts from this blog

Perfect Fingerprint

Lohong hitam di antara ruang masa fizikal dan ghaib : Perspektif Sains dan Al-Quran

Ulasan buku :Roh oleh Ibnu Qayyim Al Jauziyah