Angka 1000 - World Trouble?

Sejak zaman permulaan sehinggalah zaman milenium, angka 1000 adalah satu peristiwa penting tidak mengira kiraan itu untuk apa sekali pun.

Tetapi bagi ahli astronomer yang semakin dekat dengan pencarian 1000 exoplanet berpendapat penentuan bagi mengesahkannya adalah satu kesulitan. Apakah exoplanet? Exoplanet ialah bintang orbit yang berada luar dari sistem solar. Dan beberapa exoplanet yang dikatagorikan dan setiap daripadanya mempunyai kriteria yang berlainan telah ditentukan sejak satunya ditemui.

Dalam satu konvenson yang dianjurkan oleh saintis Jean Schneider dalam Paris Observatory di Perancis telah menyenaraikan setakat itu sebanyak 990 dunia baru tersebut; dan Schneider menjangkakan terdapat 10 lagi penemuan baru dalam beberapa minggu. Tapi data tentang exoplanet yang lain menunjukkan kesan yang yang perlahan, termasuk data dari pihak NASA sendiri yang cuma menunjukkan 906 exoplanet sahaja.

Kesan perbezaan angka ini ialah Schneider menambah bilangan planets tersebut apabila disahkan kemunculannya ketika dibentangkan di konference, manakala NASA hanya menerima fakta planet2 itu sepertimana yang telah dicatatkan dalam jornal. Dan pihak NASA melakukan kelambatan dalam mengubah suai fakta tersebut.

Masalah lain pula ialah, tiada manusia boleh menerima dan bersetuju dengan pengetahuan tentang sebuah planet dengan tepat memandangkan kebanyakkan mereka  bukan golongan ahli minda sains dan berfikiran konservatif. Ini tidak menjadi masalah apabila Pluto diiktirafkan sebagai planet terkecil dalam sistem solar kita sehinggalah tahun 2006-ianya diturunkan statusnya kepada jauh lebih kecil atau kerdil! Ianya tidak jelas disebaliknya bagaimana untuk membezakan planet2 yang besar di hujung spektrum dari bintang yang gagal dipanggil coklat kerdil. Akhir keputusannya, sebahagian dari planet yang berkuasa ultra kemungkinan akan dikeluarkan dari sistem katalog.

Selain daripada itu, walau disahkan banyak kali penemuan exoplanet,  ia berkemungkinan adalah satu penipuan data, maka Schneider telah melupuskannya sekitar 10 buah dari katalognya but more could emerge! 

Ahli astronomi bersungguh2 mencari jalan untuk menemui 1000 exoplanet ini walau apapun terjadi, ianya menjadi Schneider yang tidak mampu membayangkan kebimbangamnya apabila dua planet pertama exoplanet yang ditemui adalah cuma gambaran. Dia berkata dalam temubualnya dengan wartawan bahawa kita tidak akan berharap bahawa akan ada banyak lagi planet pada 20 tahun akan datang. Tidak, kerana selang beberapa bulan selepas konference dan temubual tersebut, data pengesahan telah mengesahkan sebanyak 1100 exoplanet telah ditemui pada 2013!












Comments

Popular posts from this blog

Perfect Fingerprint

Lohong hitam di antara ruang masa fizikal dan ghaib : Perspektif Sains dan Al-Quran

Ulasan buku :Roh oleh Ibnu Qayyim Al Jauziyah