Hebatnya Kuasa Istikharah



Title : Hebatnya Kuasa Istikharah ( The Power of Istikharah)
Author : Imam Musbikin
Publisher : PTS Millennia Sdn Bjd
Isbn : 9789675564277
Genre : Non Fiction Religious
Pages : 169
Where to buy : Pustaka Mukmin Jalan TAR or www.pts.com.my

Imam Musbikin berpendidikan tinggi di Fakuti Tarbiyah IAIN Sunan Ampel Surabaya. Beliau menulis lebih dari 50 judul dalam pelbagai bidang.

Inti2 ringkasan

♥ A team of researchers from University of California successful to find God Spot. It is part of brain side which reaction in religious learning. Hasil penemuan from experiment conducted by Professor Vilayanur Ramachandran and his teams. God Spot ini adalah isyarat mengesan ketuhanan dalam otak manusia, berkedudukan di lobus temporal iaiti sekitar telinga. Cara mengesannya ialah melalui aktiviti keagamaan both spiritual and physically.

♥ Quantum Learning yang pernah dihasilkan dulu merupakan sistem pendidikan yang sangat berkesan. Berdasarkan by human actually have a super power ability yang they never know daripada kemampuan mereka yang dianggap biasa. Ianya usaha Dr. Georgi Lozanov pendidik bangsa Bulgaria who make research and experiment which was known as Suggestology or Suggestopedia.

♥ So dapat disimpulkan bahawa this quantum learning is same with quantum solat especially Isthikarah. Manusia sebelumnya melakukan usaha depends on physical abilities dan lain2 bersifat material. But apabila dia beristikharah atau lain2 solat dengan khusyuk maka dia telah memasuki kawasan yang bukan lagi material tetapi memasuki kawasan cahaya yang bukan fizikal. Semakin ikhlas dan khusyuk semakin banyak cahaya diperolehi. Gerak lakunya tidak lagi di bawah pengawalan dirinya tetapi controlled oleh kuasa maha hebat. Allah menjadi pendengaran dan penglihatannya, menjadi kaki dan tangannya, mengabulkan doa dan memberi perlindungan kepadanya.

♥ Nur, wahyu dan ilham adalah perkara tersembunyi dan pantas di beritahu. Apabila kita mengasingkan diri dari duniawi dan termenung sendirian, jiwa kita merasakan dorongan pada kewujudan yang tidak terbatas.

♥ Gelombang delta adalah berkaintan dengan khusyuk dalam solat, iaitu kebiasaannya terjadi ketika tidur atau bermimpi, satu gelombang yang sangat perlahan.

♥ solat, bermeditasi, bertafakur, tidur atau mimpi menjadikan otak berfungsi melalui gerakan sel saraf dan pelepasan beban minda.

♥ In 1875, English doctor, Richard Caton discovered electric wave in brain skin. And in 1924, Hans Berger pakar saraf dari Jerman berjaya recorded that wave on paper piece. Kelengkapan radio bagi memperkuatkan impulse electric otak more than 1 million times digunakan. Alat ini berkembang menjadi Electroencephalograph (EEG).

♥ Gelombang otak ketika khusyuk solat recorded frequency 0.5 to 3.5, delta frequency.

♥ Isthikarah, solat yang punyai hubungan rapat dengan memperolehi petunjuk dan hidayahNya apabila berada pada keadaan khusyuk.

♥ Mimpi adalah satu cara mengekstrak hidayah dan menyalurkannya kepada alam nyata. Apabila dia bangun dari tidur gelombang akan berubah kepada alfa (7 Hz-13Hz), berupaya mengingati dan menafsir mimpinya melalui hidayah yang diberi Allah.

♥ Rahsia Imam Syafie ability to hafal Quran ketika usia 9 tahun serta hafal Al Muwatha' karya Imam Malik for only 9 night, ability menghasilkan seribu kesimpulan lengkap dalam satu malam. He is the first to introduced kaedah usul fiqh. Beliau hebat kerana rajin beristikharah dan qiamullail dan melatih diri dengan zikrullah hingga otaknya berada dalam alfa.

♥ Fikiran dalam beta wave adalah sesuatu dalam tekanan dan kerisauan. Hati tidak keruan dan tenteram. Istilah istirehat tubuh berupaya meningkatkan penggunaan oksigen dalam tubuh. Rehat tidak memerlukan banyak oksigen dan menjadikan diri tenang. Berkesan dalam mengukuhkan otak dan penghasilan idea kreatif.

♥ Doa solat istikharah : wahai Allah, aki memohon kepadaMu berkaitan urusan mana yang baik bagiku menurut ilmuMu, dengan kudratMu, daripada keutamaanMu yang besar. Engkau Tuhan yang Maha Berkuasa sedangkan aku tidak. Engkau Maha mengetahui sedangkan aku tidak. Engkau mengetahui segala perkara yang ghaib.
Wahai Allah jika Engkau ketahui urusanku ini baik bagiku, agamaku, kehidupanku, matiku, dunia dan akhiratku maka permudahkanlah dan takdirkanlah bagiku. Berikan berkat kepadanya. Sebaliknya jika ianya buruk maka jauhkan lah dan palingkanlah dariku. Takdirkan kebaikan bagiku walau apapun situasi dan mana pun aku berada dan jadikan hatiku meridhainya.

♥ Sesudah solat beristighfar sebanyak 100 × dan bersalawat hingga tertidur
♥ baring sebelah kanan.
♥ kdangkala istikharah perlu dilakukan ulang kali paling afdal 7 kali berturut2 dan puasa berturut2.

♥ istikharah bukan untuk ketahui perkara ghaib tetapu mohon petunjuk mendapatkan yang terbaik dari Allah yang mengetahui perkara ghaib.

♥ Allah memilih yang terbaik dgn ilmuNya, membantu dengan kekuatanNya dan memudahkan dgn kurniaNya hingga hamba redhai menerimanya. Dia berkuasa memberikan perkara yang tidak disukai namun kemudiannya hamba kesal menerimanya. Namun hamba meratap kehilangan sesuatu yang disukainya sedangkan pada ilmuNya perkara itu tidak baik.

♥ Tidur yang berkualiti adalah :
→ bersuci, berdoa dan berzikir sebelum tidur
→ tidur mengiring ke kanan dan mengadap kiblat
→tenang sebelum tidur dan tidak dibebani beban psikologi
→ Badan dalam keadaan rehat tidak lakukan aktiviti berat
→ tidur nyenyak
→ at least 6 hours a day
→ segar bangun dari tidur

♥ kejahatan itu berpunca tiadanya hidayah dari Allah dan merupakan hukuman daripadaNya

♥ Hasil daripada satu kajian oleh pakar dari Amerika mendapati bahawa risiko kematian itu :
→ 12% bagi orang yg tidur 8 jam sehari
→ 34% bagi yang tidur 10 jam sehari
→ 8% bagi yang tidur 6 jam sehari
→ 11% bagi yang tidur 5 jam sehari
→ 17% bagi yang tidur 4 jam sehari.

♥ seseorang bermimpi bertemu Rasulullah dan beliau berpesan melakukan perkara maka wajib bagi si pemimpi menunaikan nya. Hanya orang yg suci bersih hatinya sahaja dpat bermimpi berjumpa Rasulullah. Itu merupakan kejayaan peribadinya.

♥ Nabi tidak pernah bermimpi basah atau ihtilam. Sebenarnya, ihtilam adalah cerminan perilaku berunsur dosa dan maksiat. Nabi hatinya tetap terjaga walau tidur. Tidur seperti itu jugalah membolehkan beliau menerima wahyu.

♥ mimpi yg benar adalah asas wahyu, membuktikan orang itu bercakap benar, jujur, makan yg halal, ikuti perintah dan laranganNya, tidur dalam suci hadap kiblat dan sentiasa menyebut namaNya.

♥ Menurut Ibnu Qayyim mimpi yg baik adalah :
→ bertemu roh org hidup dgn roh org bermimpi di kalangan keluarga, sahabat terdekat atau org lain.
→ roh baik naik ke hadrat Allah dan menerima perintahNya
→ roh masuk ke syurga dan menyaksikan keindahannya.

♥ Ibnu Sina sering menerima jawapan atas permasalahan intelektualnya ketika bermimpi.

♥ Pentafsiran mimpi hanya boleh dilakukan oleh manusia yg berilmu hikmah Yusufiyah atau ilmu khayal haqiqi, semestinya ilmu kurniaan Allah.

♥ Ia dikurniakan ke atas para sufi berdarjat muhaqqiq atau maqam makrifat. Termasuk dalam dimensi mukasyafah iaitu dimensi luar dari alam syahadah.

♥ Mengikut Ibnu Sirin pentafsir mimpi perlu menguasai quran dan hadis, kuasai bahasa Arab berserta akar katanya, mengetahui perihal manusia, miliki kekuatan jiwa, bersikal iffah atau jaga maruah diri, akhlak baik dan jujur, supaya Allah limpahkan kebenaran kepadanya.

♥ Siapa Ibnu Sirin?- Beliau pengarang buku Kitab Tafsir Al Ahlam al Kabir, tafsiran mimpi. Beliau seorang pakar mimpi. Asalnya seorang penjual kain yg jujur. Suatu hari seorang wanita cantik mahu membeli kainnya dan saling jatuh cinta. Selepas berurusan beliau meminta wanjta itu datang ke rumahnya bagi mengambil kain yang ingin dibeli. Beliau sedar berjalan berduaan adalah maksiat, beliau sengaja melalui lorong bwah tanah yg kotor. Setelah tiba dirumah beliau terus melayan wanita itu dengan masing2 tidak selesa. Maka mereka terhindar dari maksiat.

♥ Orang yang miliki keyakinan tinggi adalah berfikiran positif dan memandang masa hadapan dengan positif.

♥Imam Bukhari menulis hadisnya setelah beristikharah. Semua hadisnya dianggap shahih oleh para ulama dan dikatakan shahih dan utama selepas Al Quran.

♥ Siapa Imam Bukhari? - beliau adalah penulis hadis dalam kitab Shahih Bukhari. Mengambil masa 16 tahun mencari perawi hadis ke segenap tempat dan antara kota yg dikunjunginya adalah Basrah, Mesir, Mekah Madinah, Kufah dan Baghdad hingga Asia Barat. Beliau sering bertemu dan berbincang dengan Imam Ahmad Hanbal. Berjaya jejaki 80 ribu orang perawi dan mengumpul serta hafal 1 juta hadis namun tak semua direkodkan. Beliau sangat tegas dalam pilih hadis. Hanya 9,082 sahaja akhirnya diterima Bukhari. Beliau juga pakar fiqah. Suka berrekriasi belajar memanah hingga mahir dan sering kena sasaran. Miliki intelektual yang tinggi terkenal pengarang yg produktif. Karangannya meliputi tafsir, fiqah dan sejarah. Setiap hadis diperkuatkan dengan istikharah selepas benar2 yakin keshahihannya dari segi matan, perekod dan kekuatan hadis.
















Comments

Popular posts from this blog

Perfect Fingerprint

Lohong hitam di antara ruang masa fizikal dan ghaib : Perspektif Sains dan Al-Quran

Ulasan buku :Roh oleh Ibnu Qayyim Al Jauziyah