Tahu hak Anda : Jenayah dan Hukuman

Kelakuan jenayah selalu dianggapkan oleh court as moral wrong dengan kehadiran bukti dikaitkan, manusia berkesanggupan to commit crime acts or not dan the person who choose to commit crime will be responsible to face the evil dan deserved punishment.

# Mahkamah akan memastikan tugasnya menentukan perlaksanaan hukuman mengikut tahap dangerousness of the offender dalam melakukan kesalahan dan kejahatan dalam keadaan2 tertentu. And the sentence must be bersesuaian dengan kesalahan. 

■ Moral fault and harm done → bagaimana kesalahan jenayah itu dinilai? Pertama, tindakan kejahatan yang dinilai mahkamah, dipandu oleh mahkamah untuk mendapat penilaian mengenai pandangan umum. 

→ ianya dinilai bukan sekadar moral fault pelaku tetapi juga the amount of harm pelaku itu telah buat. Dalam law, a person yang mencuba melakukan kesalahan akan liable untuk dapatkan maksimun denda yan sama dengan pelaku yang berjaya mencapai keinginan. Tapi dalam mahkamah, mereka lebih consider samada tindakan itu berjaya atau tidak. Pelaku yg membuat kesalahan jenayah tetapi gagal memenuhi pencapaian tetap akan dihukum, bezanya hukuman itu lebih ringan dari yang berjaya dipenuhi.

→ contohnya ; Jika Amin menyerang shaiful dia dikira bersalah dan didenda 6 bulan penjara; tapi jika serangan itu mengakibatkan bahaya yang tidak dapat dijangka, pelaku didapati bersalah atas kesalahan menindas maka hukuman dikenakan 5 tahun.

→ samalah seperti memandu secara bahaya akan dikenakan 2 tahun penjara; tapi jika pemanduan itu mengakibatkan kematian dia liable to 10 years imprisonment, dan lebih berat jika the death melebihi dari seorang.

→ Hukuman mahkamah mesti diambil kira how serious the offence. Custody atau penjagaan adalah istilah kepada samada pelaku itu dikenakan tindakan secara normal atau tidak boleh dibebaskan sementara menunggu pengadilan. Custody tidak boleh dikenakan melainkan keseriusan offence required it atau seperti kes keganasan atau sexual offence, so custody is necessary to protect the public from that crimes.

→ custody itu pula when it is imposed mesti regard how high or serious of the offence so if serius ia boleh dikenakan longer sentence to protect the public from the offender or pelaku. If not so serius to require custody maka hukuman tanpa custody membabitkan sedikit gangguan kebebasan mungkin be imposed. Maknanya pelaku tak bebas sepenuhnya, masih ada terikat dgn syarat2.

■ mana2 negara berparlimen akan menetapkan hukuman kesalahan adalah maksimun tanpa hukuman minimun dan itu akan diserahkan keputusan kepada hakim atau majistret untuk menentukan mana2 hukuman yang sesuai untuk dikenakan. Walau hukuman paling maksimun mengikut English legal system adalah penjara seumur hidup atau hukuman di beberapa negara dikenakan gantung sampai mati, tetapi mahkamah boleh memberikan pelepasan mutlak dgn hukuman yang lebih ringan dari maksimun. Namun dikecualikan untuk murder crime or offence. No exception dan it required to impose with maximun sentence. 

Hukuman merit → paling senang untuk fahami term ini ialah adalah salah untuk menaikkan sesuatu hukuman kerana pelaku itu menegaskan akan haknya untuk perbicaraan juri atau pleading not guilty or menggunakan pembelaannya dalam cara yang tertentu, tetapi hukuman mungkin boleh dikurangkan jika dia mengaku bersalah. Boleh dikurangkan juga jika dia bertindak memberi info terhadap rakan jenayahnya TETAPI tidak boleh dinaikkan hukuman kerana tidak bekerjasama. Rekod baiknya mungkin boleh mitigating sentence, but his bad rekod must not be allowed to aggravate it. Also can be reduced because of his poverty but mustn't increased of his wealth. Everything must conduct in justification, depending on criminals action.

Kadang2 hukuman yang dikenakan bukanlah depends on how limited to punishing but the court wanted to impose sentence atas alasan mencegah mana2 pelaku jenayah dari terua melakukan jenayah atau memberi teladan kepada masyarakat akan kesan buruk dan hukuman buruk dikenakan jika terniat melakukan jenayah.■

Mahkamah juga kadang2 consider about to give protection public from offender so they might ignore untuk faktor mengurangkan hukuman kepada melaksanakan terus merit sentence demi public safety. 

Satu cara lagi melindungi masyarakat ialah dgn mengenakan penjara seumur hidup yg membabitkan jenayah berat seperti di definisikan dalam Criminal Justice Act 1991 (this is English Legal system using by most European countries include America. Even we are used mostly our own legal system but can't be denied that we still take some term of that).

Hukuman Penjara bermaksud berhubung dengan manusia pada kurang atau lebih 21 tahun merupakan satu hukuman jika babitkan manusia berusia muda akan diletakkan dibawah tahanan institusi bawah Akta Kanak2 dan Orang2 Muda 1933 atau bagi dewasa penjagaan atau custody for life under the Criminal Justice Act 1982.

Hukuman khidmat masyarakat means, yang dikenakan berkhidmat untuk satu atau lebih perintah komuniti. Perintah komuniti adalah (1) satu perintah percubaan (2) satu perintah servis komuniti (3) perintah kombinasi (perintah percubaan digabungkan dgn satu perintah melakukan kerja pada jam2 spesifik tanpa bayaran) (4) perintah berkurung (5) perintah pengawasan (6) perintah kehadiran 

Faktor pengurangan membolehkan mahkamah mengambil kira secara peribadi akan pelaku, bukan atas kesalahan jenayahnya seperti good karekter, pengakuan bersalah dan sebagainya. Ini jika dilihat pada kesalahannya dia might impose with custodial sentence, tetapi setelah meneliti secara peribadi kelakuannya, faktor pengurangan boleh dikira, mungkin dia hanya dikenakan hukuman komuniti, adalah bersesuaian. Syaratnya, jika sepanjang menjalani hukuman komuniti pelaku melakukan offence dan memusnahkan mitigating maka court may impose a custodial sentence.

Tempoh masa custodial sentence itu bergantung how ianya dinilai iaitu -1. How serious is the offence, satu atau lebih atau dalam tempoh masa ianya melakukan offences yang berbagai. 2. Kesalahan keganasan dan sexual offence, adalah percubaan untuk mendapatkan tahanan lebih lama bagi melindungi hak privasi umum dan keselamatan. Ini dinilai bukan what offender has done but on what he is likely to do.Satu 'kesalahan keganasan' ditakrifkan sebagai "satu kesalahan yang membawa, atau berniat atau mungkin membawa kepada kematian seseorang atau mengakibatkan kecederaan fizikal kepada orang dan termasuk kesalahan ini which diperlukan charged as membakar. Kena faham exactly. Contoh; memecahkan harta benda orang menggunakan kapak atau parang tidak disebut 'kesalahan keganasan', melainkan dalam keadaan tertentu ianya memungkinkan membawa kecederaan kepada orang. Whereas, setting fire to harta benda orang adalah dikira kesalahan keganasan walau tiada bahaya kepada orang2 samada dimaksudkan atau kemungkinan dimaksudkan. (Refer to the case of tahfiz school happened in Keramat). Kebakaran tetap dikira jenayah walau pilihan keganasan atau tidak, kerana tidak dikira sebagai definisi kesalahan tetapi atas fakta khusus.→ Seorang perompak bank menggugut staf dgn mengacukan pisau tidak dikira atas violent offence. Dia tidak gunakan atau berniat gunakan pisau untuk mencederakan. Ianya tidak cukup menggunakan faktor kecederaan psikologi seperti terkejut dan trauma untuk disabitkan atas kes keganasan. Buang masa dan wang. This is you should know. Everyone all wanted to use lawyer as such small thing but you only waste time and money. Yes lawyers or prosecution team would take the case, because they also need money! 








Comments

Popular posts from this blog

Perfect Fingerprint

Lohong hitam di antara ruang masa fizikal dan ghaib : Perspektif Sains dan Al-Quran

Ulasan buku :Roh oleh Ibnu Qayyim Al Jauziyah