Book sharing : Misteri Tahajjud Menembus Arasy



Title : Misteri Solat Tahajjud (The mystery of Tahajud prayer)
Author : Djamaluddin Ahmad Al-Buni
Original Title : Kaifa Tatahammas Li Qiyamil Lail
Translated by : Faizah Othman
Checking by : Dr. Mohd Puzhi Usop
Publisher : Al Hidayah Publisher
isbn : 9789670267357
Available at : Pustaka Mukmin Jalan TAR, Kuala Lumpur or can buy online at www.hidayah.com.my
Pages : 445
Genre : non-fiction

Assalamualaikum. .saya berkongsi ini untuk kegunaan diri saya. Andai pembaca blog ini membacanya,  alhamdulillah. .ilmu dari buku ini kita berkongsi bersama2.

♥ Kesolehan amal adalah kesolehan hati. Kesolehan hati adalah kesolehan niat. Sesiapa yang menyucikan niatnya maka akan luruslah amalnya. Sesiapa mengotori niatnya maka amalnya akan bercampur kekotoran - Imam Ahmad - Kitab Az Zuhud.

♥ Sebagus2 amal adalah tidak diketahui orang lain. Bahkan tidak diketahui dirinya sendiri. Termasuk makhluk lain selain manusia - Ibnul Qayyim - Al Fawaid.

♥ Riyak juga termasuk tidak mahu beramal takut diketahui orang. Beramal agar dilihat orang pula adalah syirik. Ikhlas adalah bebas dari dua sifat ini.

♥ Petunjuk dan pertolongan Allah bergantung kepada niat. Keinginan untuk ikhlas menjadikan Allah akan beri pertolongan dan kemudahan.

♥ Keikhlasan ini adalah apabila kita berserah diri secara bulat atau tulus, tiada hidden agenda baik dunia or akhirat. Maknanya bila kita buat ibadah kerana kita bersyukur kejadian kita dan nikmat Allah beri. Kesungguhan untuk itu dilakukan dengan sepenuh jiwa. Maksud segera pula ialah menyegerakan beramal sebelum menyesal.

♥ Tahajjud ibarat hidangan enak makan malam bagi orang2 beriman. Nabi pernah kata bahawa Allah amat suka akan solat Nabi Daud dan puasa Nabi Daud, iaitu solat di sepertiga malam dan puasa selang sehari. Mampukah kita?

♥ Qiamullail itu penyejuk bagi diri, ubat untuk hati, penerang penglihatan, penenang jiwa, penangkal bahaya, penghilang keraguan, meringan beban hidup dan menyingkap misteri hidup. Manisnya qiamullail.

♥ Fadhilat tidur miring ke kanan mengandungi hikmah yg besar untuk ahli qiamullail.  Hati manusia terletak sebelah kiri. Para doktor menasihati jika untuk tidur lena maka tidur mesti mengiring ke kiri, sedang ke kanan membuatkan tidur tidak lena dan cepat terjaga. Nabi menasihatkan agar tidur umatnya janganlah terlalu nyenyak hingga terlepas waktu tenteram dan terkabulnya doa di dinihari. Solat malam adalah misteri yang menunggu untuk disingkap. Berdoalah untuk bangun malam. Boleh menggunakan bahasa sendiri atau doa yang diajar Nabi ini ; Ya Allah aku letakkan perutku dan dgn namaMu aku mengangkatnya. Jika Engkau ambil nyawaku kasihanilah dia. Jika Engkau bebaskannya maka jagalah dia kerana Engkau penjaga jiwa hamba yang soleh.

♥ Fadhilat untuk yg berqiamullail ialah apabila dia membaca 10 ayat quran - tidak dicatat sebagai org yang lalai, 100 ayat quran - dia dicatat sebagai org taat dan membaca 1,000 ayat - dicatatkan sebagai yg miliki banyak harta -HR Abu Daud, Ibnu Huzaimah dan Ibnu Hibban hadis hasan shahih.

♥ Amalan sunnah bukan setakat solat dan puasa tapi merangkup segala amalan.

♥ Kita dikagumi Allah andai kita berperang dengan hawa nafsu pada waktu malam dan kita berjaya.

♥ Orang2 mukmin berbeza dengan orang2 muslim. Mukmin berada pada tahap menembusi tingkat ketaatan. Sedang orang2 dikategorikan sebagai muslim adalah orang2 awam. Bagi mukmin mereka berusaha sekuat diri walau tubuh mereka rosak kerana Rasullulah juga bersolat malam hingga bengkak kakinya. 
Mereka ingin menjadi hamba yang tahu bersyukur.

♥ Senangkah mendapat nikmat qiamullail?  Tidak. Qiamullail perlu waktu lama untuk membina mahligai qiamullail.  Sedang ulama2 silam ada yang sampai 50 tahun baru merasa kenikmatan mahligai itu. Jadi kita yang masih dikurniakan kesempatan bermulalah dari sekarang kerana belum tentu kita sempat menikmati qiamullail itu sendiri.

♥ Jiwa para qiam telah terbang ke Arasy sedangkan jiwa lain masih berada di bumi.

♥ Para qiam ketika siangnya bagaikan orang arif dan alim. Haruman kehadirannya di tengah masyarakat dapat dihidu. Apabila menjelang malam menghabiskan waktu dengan taqarrub hingga fizikal jadi lemah, dan sering dianggap orang sakit jiwa.  Namun malam mereka hidup, bersihkan jiwa dgn zikir dan membaca quran. Semangat ibadah terus berkobar.

♥ Mereka bangun dan melemparkan selimut lalu bentangkan sejadah. Membuka lembaran suci dan zikir dari satu ayat ke ayat berikutnya.  Mereka mengisi waktu agar tidak berlalu dengan sia2. Tubuh mereka lemah tapi rohaninya segar.

♥ Mereka berpuasa siang hari dan qiam malam hari. Memberi ancaman kpd diri sendiri akan azab. Menikmati perbualan dengan Allah, sehinggalah dipanggil Tuhan.

♥ Para qiam terbagi tiga jenis :
→ mencari untung duniawi dan golongan ini derhaka. Namun ada yg berusaha bertaubat.
→ orang yg menginginkan pangkat dan martabat. Ada yg bersungguh2 cari ketaatan kerana Allah semata2.
→ orang bermunajah. Menyintai Allah dengan bersungguh2 untuk capai redha.

♥ Ibnu Qayyim mengatakan bahawa para qiam telah membina benteng kukuh dari serangan musuh iaitu hawa nafsu dan syaitan.

♥ Rasullulah tidak pernah tinggalkan qiamullail walaupun menderita sakit walau cukup bagi kita mengatakan cukuplah solat wajib sahaja.

♥ Hadis Rasullulah berkenaan Abdullah Mas'ud, beliau tidur awal malam, bangun solat dan membaca quran. Bacaannya seperti bacaan imam. Tartil. Sentiasa berqiamullail dan suarannya seperti gemuruhnya lebah.

♥ Tamim Ad Dari walau sudah amat tua tapi tetap bangun berqiamullail dan tak mampu para Sahabat menyamainya.

♥ Abdullah Zubair, Sahabat Rasullulah tidak pernah tidur malam. Dia bangun dan bersolat awal malam dan membaca Quran semalaman.

♥ Bersegera tidur selepas solat isyak adalah sunnah nabi. Namun ada keringanan :
→ berbincang dgn tetamu pada batas waktu secukupnya dan tidak terlalu lama.
→ berbincang dan belajar pada tempoh tertentu asal tidak jejaskan kualiti qiam dan solat subuh.
→ Bermesra dgn isteri
→ bermusyawarah untuk kepentingan umat islam
→ membincangkan perkara rahsia dan kecemasan yg hanya dapat dilaksanakan pada malam kerana kesibukkan orang yg berkenaan.
→ Atas perkara darurat.

♥ Berniat bangun tengah malam dan perlu berusaha sesungguhnya.  Bukan cenderung menganggap tidak bangun tidak mengapa dan tetap dikurniakan pahala atas niat. Ini adalah niat yang tidak ikhlas.

♥ Allah amat membanggakan hambaNya yg berqiamullail di hadapan para malaikat.

♥ Wahai sedaraku, Rasulullah itu tetap melaksanakan qiamullail pada Perang Khandaq. Tahukah betapa beratnya perang itu?  Suasananya amat mengelisahkan, keletihan menggali parit untuk benteng pertahanan, kurangnya bekalan, suhu dingin,  gelap gelita dan angin yang bertiup amat kuat.

♥ Ketika Perang Tabuk ketika qiamnya Rasullulah, ia telah diberi 5 perkara yang tidak diberikan kapda utusan sebelumnya :-
→ Beliau diutus untuk keseluruhan manusia sdgkan Rasul lain untuk kaumnya sahaja.
→ Beliau dimenangkan menghadapi musuh dgn tiba2.
→ Diizinkan menggunakan harta rampasan perang seluruhnya, sedangkan rasul lain membakar harta itu dan tidak memakannya
→ bumi dijadikan tempat suci dan untuk sujud bilamana masuknya waktu dan dibolehkan untuk tayammun, sedangkan umat sebelum itu hanya boleh melakukan ibadah di gereja dan rumah ibadat masing2.
→ ada satu doa nabi disimpan untuk hari kiamat. Permohonan itu hanya untuk umat yang bersaksi kalimah La Ilaha illallah.

♥ Orang yg bertahajjud itu sebenarnya dibangunkan oleh Allah kerana keinginan mereka yang benar2 kuat dan menjadikan malam itu khalwat yg menyenangkan,  zikir sebagai pelancongan abadi, Al Quran penyegar ketika haus.

♥ Kesungguhan golongan soleh silam melakukan qiamullail bukan satu dogengan.

♥ Sa'id Al Musayyah menunaikan solat subuh dengan wuduk solat isyak selama 50 tahun.

♥ Urwah bin Zubair membaca 1/4 Quran dalam qiamullail nya dan saat dia buta tetap tidak pernah tinggalkan nya hinggalah maut menjemputnya.

♥ Zainal Abidin Ali bin Hussain suka membanyakkan qiamullail hingga kedua lututnya keras seperti lutut kuda.

♥ Perkara dilakukan sebelum tidur :
→ periksa tempat tidur. Berwudhu. Berbaring miring ke kanan menghadap kiblat.
→ membaca surah Alikhlas, Al Falaq dan Annas dan hembuskan pada telapak tangan serta menyapu seluruh tubuh.  Lakukan hingga tiga kali. 
→Membaca ayat akhir surah Al Baqarah.
→membaca Ayatul Qursi
→membaca Al Kafirun

♥ doa dan zikirlah dngn ikhlas.

♥ Sembunyikan amal ibadah kerana Allah semata. Allah akan mengurniakan pahala yang tersembunyi untuk kita.  

♥ ibadah pertama yg akan susut dari kehidupan orang muslimin ialah tahajjud dan Al Quran di waktu malam - Ibnu Umar

♥ Tahajjud akan menjadikan hati lapang, jiwa tenang.

♥ Orang2 yg berniat bersungguh2 dgn ikhlas untuk bangun qiamullail pasti ada saja yg membuatnya terbangun seperti kucing mengeow, bayi menangis dan ada sebab lain. Maka akan datang dua teman iaitu kejahatan dan kebaikkan. 

♥ Teman kejahatan akan membisikkan kenikmatan tidur. Jika sampai terlepas subuh maka telinganya telah dikencing syaitan.

♥ Teman kebaikkan membisikkan "bangun lah, bukalah matamu lebar2, sebut nama Tuhanmu dan segeralah berwudhuk untuk solat. Ketika dia masuk untuk solat, memuji nama Allah dalam zikir dan membaca selawat. Selesai solat para malaikat menyambutnya. Jiwanya baik dan tenteram.

♥ banyak makan dan minum akan menyebabkan mengantuk yang amat dan tidur yang lena.

♥ Rasulullah pernah mengingatkan orang yang kerap sendawa iaitu orang yg terlalu kenyang di dunia akan lapar pada hari Kiamat.

♥ Sebaiknya tempat tidur, bantal dan tila jangan terlalu empuk sedangkan tilam Rasulullah sendiri dari bahan kulit yang berisikan sabut.

♥ Salahuddin Al Ayyubi tidak pernah melupakan solat tahajjud walau ketika perang berkecamuk. Tetap membaca quran dan amat gembira mendengar bacaan quran. Beliau sebagai panglima perang amat sedih apabila ada tentera nya tewas dan syahid bagaikan seorang ibu kehilangan anaknya. Dengan kudanya dia berlari ke sana ke mari melihat tenteranya yg syahid.  

♥ Mengikut syarah tirmizi rahsia dua rakaat ringan iaitu solat iftitah adalah pembuka qiamullail,  agar ikatan syaitan segera terlepas. 

♥ Raja Romawi Heraclius pernah bertanya kpd pasukannya kenapa kalah kpd tentera islam sedangkan anggota mereka jauh lebih ramai? Salah seorangnya menjawab bahawa pada waktu malam pasukan islam bersolat dan berdoa kpd Tuhannya dan siangnya mereka berpuasa.

♥ Begitu juga terjadi kepada Sultan Nuruddin Zanki. Orang perancis mengatakan bahawa Sultan itu menang bukan kerana kekuatan tenteranya tetapi doanya pada sepertiga malam memohon kekuatan dari Tuhannya.

♥ Berselimut tebal akan menyukarkan untuk bangun malam kerana pada 1/2 malam hingga akhirnya udara semakin dingin.

♥ Qiamullail dapat menyelamatkan dari api neraka yg seksaannya tidak hanya sekali tetapi berkali2.

♥ Banyak tidur dan melekakan diri untuk tidur akan menjadikan perilaku buruk, hati lemah dan tubuh  menjadi malas. 

♥ Allah memiliki hamba yang tidak suka tidur, kerana takut mati dalam tidur.

♥ Sufyan Thauri menyatakab malam baginya merupakan awal waktu tidurnya sesukanya dan beliau tidak menghalang kehendak itu. Namun bila beliau terjaga beliau tidak tidur lagi. 

♥ Abu Zar Al Ghiffari telah memberi nasihat kerana kasihan kepada kita semua iaitu agar solat pada malam yang gelap agar kita ingat akan kubur yg gelap dan sunyi, berpuasalah agar kita ingat akan panas dan hausnya di padang Mahsyar dan bersedekahlah agar kita ingat akan sukarnya hari kesukaran itu nanti.

♥ Qaulan Tsaqilan bermaksud ucapan yg berat, amal ibadah yang membebankan tetapi menggembirakan. Allah angkat darjat orang yg berqiamullail.  Berat lepaskan hawa nafsu perlukan Kesungguhan jiwa dan keikhlasan hati, hingga beban itu terlepas dari jiwa dan qiamullail akan bersihkan hati dan hidupkan kesucian. 

♥ kematian itu datang dengan apa yang ada bersamanya.

♥ org yg paling zuhud pada dunia ialah yg rakus mencari harta dunia tanpa hiraukan halal dan haram walau dia tidak mencari harta haram itu - wahab bin munabih

♥ Pegang kukuhlah kepada Alquran sunnah. Lakukan solat.  Jagalah perkataan. Sembunyikan ibadah dan bangun lah malam untuk tahajjud - Fudhail bin Iyadh

♥ Cara para auliya melakukan qiamullail :
→ imam malik selalu membaca surah At Takathur dan pada ayat terakhir dia menangis teresak2. Dia mengulang2 & menangis hingga subuh.
→ imam syafie yg rajin menuntut ilmu. Malamnya dibahagikan kepada tiga peringkat iaitu ; mengarang dan menulis, qiamullail dan berehat.
→ imam Ahmad bin hanbal berqiamullail sejak kecil. Tubuhnya terlatih dgn sikit tidur dan ibadah. Anaknya mengatakan bahawa ayahnya khatam setiap 7 hari sekali dengan setiap malam membaca 1/7 Quran.
→ imam bukhari memulakan tahajjud pada tengah malam hingga masuk subuh. Suka berqiamullail pada akhir malam sebanyak 13 rakaat dgn satu witir.

♥ lakukan dengan sabar dan istiqamah.

♥ mahabbah yg dimaksudkan ialah cinta dari yg dicintai kpd yg mencintai. Dari kekasih kepada kekasih. Cinta hamba yg berusaha sekuat tenaga untuk berkhalwat dgn Allah pada qiamullail dan lahirlah cinta sejati.

♥ Allah menyintai hambaNya :
→ bila hamba itu suka membaca Alquran dan memahami isinya. Mempelajarinya bertahap.
→ hamba suka melakukan solat sunat di samping fardhu.
→ hamba yang suka menyendiri pada tengah malam sambil berzikir dan berdoa juga membaca quran.
→ hamba yang memperlihatkan kesan cinta Allah serta mengalahkan hawa nafsu.

♥ mereka yg menyendiri bersama Tuhannya dan mendapat sebahagian dari cahaya Allah.

♥ Qiamullail beri jalan kaluar atas masalah yg dihadapi dan kesukaran membebani dirinya.

♥ Qiamullail menjadi penangkal dan ubat bagi penyakit tubuh dengan keyakinan yg tinggi.

♥ Qiamullail amat lembut bahkan lebih lembut daripada angin yg lembut.

♥ puasa dan alquran dapat memberi pertolongan pada hari kiamat nnti.

♥ tahukah kokok ayam jantan itu untuk apa? Ianya diwujudkan untuk membangunkan manusia bersolat.

♥ Asal kita punya niat yg ikhlas  dan batin yg bersih, Allah sendiri yg akan membangunkan kita dgn tanda2 tertentu.

♥ Tanda2 khusus bagi org yg suka beribadah :
→ gembira dgn datangnya malam kerana tanda ibadah yg khusyuk
→ menguasai wilayah Tahajjud untuk berkhalwat dan taqarrub dgn jiwa tenang dan istiqamah.
→ amat sedih munculnya fajar.

♥ Amal ibadah dinilai pada kualiti bukan pada kuantiti. Asal ianya sedikit tetapi tekun dan rutin adalah lebih utama.

♥ Keluarga qiamullail iaitu mereka berganti menghidupkan malam dengan suasana qurani.

♥ cucu Rasulullah, membahagikan waktu antara mereka, Al Hasan solat pada awal malam sedangkan Al Husin pada akhir malam.

♥ Allah turun pada akhir malam. Indahnya akhir malam ketika angin berhembus lembut dan sejuk, waktu yg seperti inilah digunakan oleh Nabi Luth untuk bermunajah. Keluarga beliau telah diselamatkan pada waktu malam sebelum fajar.

♥ saat ijabah pada malam ialah ketika tibanya musim dingin. Musim ini ibarat musim bunga bagi org mukmin, malam yg panjang dan siang yg singkat dan dia berpuasa pada hari itu. Satu anugerah untuk org yg beribadah kerana malam yg panjang itu digunakan untuk Tahajjud,  tadarus, zikrullah dan sedikit berehat.

♥ Bagi yg pertama kali lakukan secara bertahap. Qiamullail boleh dilakukan selepas Isyak iaitu awal malam. Seterusnya cuba bangun malam.

♥ tahap awal, lakukan dua rakaat dgn witir satu atau tiga rakaat. Beransur2 menambah rakaat. 

♥ tahap awal bacalah surah2 pendek dan beransur2 menambah bacaan surah.

♥ sering berlaku kita telah berwudhuk dan tengah bersolat, mengantuk yg tidak dapat ditahan maka usahakan kembali berwudhuk selepas solat. Lain cara ialah letakkan air di tepi agar sentiasa boleh menyapu muka. 

♥ andai risau tubuh lemah berhenti sebentar dan berjalan2 disekitar rumah dan gerakan tubuh sedikit. Pindah tempat solat. Bukalah jendela untuk hirup udara segar.

♥ para malaikat turut mendengar dan mengaminkan bacaan solat kita pada akhir malam. Bacaan yg berterusan merupakan satu ketenangan.

♥ Surah Al Baqarah boleh mendatangkan cahaya pada pemujanya.

♥ jika hamba itu bangun solat malam, amalkan mencuci mulut dan gigi kerana jika kita membaca alquran ketika solat malaikat akan melekatkan mulutnya kpd kita. Tiada satupun Ayat2 itu keluar kecuali masu ke mulut malaikat. Hadis ini dinilaikan shahih dari HR Al Baihaqi.

♥ Dari sahabat nabi Ubadah bin Samit berpesan jika kita solat malam hari agar dijaharkan bacaan supaya menjadi penangkal kepada syaitan dan jin fasik. Malaikat yang bertebaran dan jin islam yg menghuni rumah yg mendengar bacaan akan turut solat bersama. Ketika berdoa akan diamini oleh mereka. Jika dia tidur kembali, dikatakan kepadanya,  "Tidurlah wahai penyejuk mata, tidurlah yg nyenyak dengan membawa amal soleh.".

♥ Qiamullail yg dilakukan orang mukmin adalah bersifat terlindung iaitu dilakukan sembunyi, tertutup di rumah. Sebab itu memerlukan keikhlasan yg utuh.

♥ Rasulullah mengatakan bahawa tanda org munafik ialah berat tunaikan solat isyak. Maka bagaimana pula munafik itu tidak sanggup berqiamullail.  Sebab itu dikatakan hanya org ikhlas mampu melakukannya.

♥ Qiamullail waktu malam hanya dilihat oleh Allah.

♥ Haiwan sendiri bertasbih dan berzikir kepada Allah dengan cara mereka, namun kenapa manusia masih leka dan lalai?

♥ Perlu diketahui bahawa solat sunat dibolehkan dengan apa cara samada duduk atau berdiri atau berbaring jika terlalu tidak mampu samada ia sihat atau sakit, dan berdiri itu mendapat pahala yg lebih afdal dan besar. Nabi kadang2 duduk ketika membaca quran dalam solat dan berdiri ketika hampir akhir surah. Tetapi solat wajid ditegah kecuali dalam keadaan benar2 darurat dan tidak mampu berdiri.

♥ qailulah disunatkan dan hikmah untuk yg bekerja keras siang hari. Makna qailulah itu tidak semestinya tidur. Cukup merehatkan diri melepaskan penat,  duduk dan bersantai merehatkan otot tubuh.

♥ para salafus soleh sentiasa berqiamullail bersama keluarganya termasuk jiran tetangga.

♥ tetamu dihidang dengan makanan dan malamnya mereka mengajak berqiamullail.

♥ murid2 ditekankan bangun malam. Dan ketika bermusafir tidak pernah tinggalkan qiamullail.
























Comments

Popular posts from this blog

Perfect Fingerprint

Lohong hitam di antara ruang masa fizikal dan ghaib : Perspektif Sains dan Al-Quran

Ulasan buku :Roh oleh Ibnu Qayyim Al Jauziyah