Tahu hak anda dalam Undang2 Jenayah : Definasi Jenayah


Kesalahan umum adalah jenayah umum dapat dibuktikan secara kontras antara peraturan sivil dan prosedur jenayah. Sebagai seorang awam dia ada kepentingan dalam perlaksanaan undang2 jenayah. Contohnya Shaiful mencuri jam Amin. Amin of course akan mendakwa Shaiful - begitu juga jika terjadi kepada mana2 orang awam kes yang sama. Secara praktisnya, pendakwaan mutlak akan dibawa oleh Perkhidmatan Pendakwaan Tertinggi mengikut Legal System international yang tidak mempunyai kepentingan peribadi dalam kes terbabit. Pihak awam tidak boleh meneruskan dakwaan mereka lagi. pihak Tertinggi however melalui permohonan melalui Peguam Negara boleh meneruskan prosiding bila2 masa tanpa persetujuan pihak pendakwa. Jika pendakwaan tiada kuasa memberi kemaafan kepada pelaku. Kes ini menjadi hak oleh Pihak Tertinggi yang mewakili kepentingan awam dalam perkara itu. 

Kesalahan moral adalah tindakan yang diluar batasan kebiasaan dan menyalahi etika dan kelakuan. Awal dahulu kes law hanya berkisar tentang murder, rompakan, rogol etc. Tetapi terdapat banyak lagi perkara yang dilarang dalam hubungan sosial dan bukan kerana sifat tidak bermoral mereka. Banyak kes yang sebenarnya tidak bermoral tidak dianggap jenayah. Perlakuan ini sehingga hari ini masih diperdebatkan. Lihat kes ini ; Pandangan Jawatankuasa Wolfrenden atas Kesalahan Pelacuran dan Homoseksual dalam perlaksaaan berkenaan akhlak ialah bukan satu objek proper dalam criminal law. Mereka memperdebat fungsi dalam criminal law adalah berkhidmat kepada perintah umum, protect warganegara dari serangan atau kecederaan  dan provide sufficient safeguards menentang eksploitasi dan rasuah. Tetapi ianya tidak melangkau kepada kehidupan peribadi rakyat atau mencari sesuatu untuk tujuan melaksanakan sebarang bentuk kelakuan, seterusnya memerlukan membawa tujuan itu dari yang telah digariskan. 

Pandangan ini dibantah oleh Hakim Devlin (The Maccabaean Lecture, 'The Enforcement of Morals 1959), bahawa moral awam adalah satu bahagian dalam undang jenayah bagi menjaga masyarakat bersama2 dan boleh menggunakan undang2 jenayah bagi kesalahan moral sepertimana yang dilakukan terhadap mana2 kesalahan jenayah yang wujud. Subsequently, peraturan undang2 tertentu yang menyebabkan Jawatankuasa merumuskan prinsip amnya, bahawa kelakuan homoseksual antara orang dewasa yang bersetuju melakukan seksual dengan lelaki adalah kesalahan, telah dimansuhkan oleh Akta Kesalahan Seksual. Hakim telah menolak cadangan bahawa ia mempunyai kuasa untuk memperluaskan undang2 jenayah bagi menguatkuasakan moral yang baik. kita boleh lihat that homosexual di negara2 barat telah diikhtirafkan dari segi undang2. Hopefully, negara2 islam tidak sampai bertindak sejauh ini. 

Bagaimana mengenal pasti sesuatu prosiding itu dikira jenayah atau tidak? Mengikut sejarah, sebelum Akta Keterangan Jenayah 1898 ditubuhkan, defendan tidak boleh mengemukakan keterangan di hadapan hakim bagi pihak dirinya sendiri dalam kes jenayah, sedangkan dia boleh melakukannya dala tindakan kes sivil. All you need to know is the law of civil and criminal jauh berbeza, Jika defendan berharap memberi keterangan maka jenis prosiding itu perlu dipastikan. Samada prosiding tertentu dikira atas sebab atau keadaan jenayah mestilah ditentukan di hadapan Mahkamah Rayuan dan Pejabat Hakim. Dalam kes ini ujian biasanya dimohon samada prosiding itu berakhir dengan keputusan hukuman ke atas pelaku. Jika itu berlaku maka ianya ialah prosiding jenayah. Walaupun hukuman itu sendiri bukanlah easy to ascertain. Even for a defendan in civil case when he is orders to pay damages by way of compensation, mungkin juga rasa that he has been punished. 

Comments

Popular posts from this blog

Perfect Fingerprint

Lohong hitam di antara ruang masa fizikal dan ghaib : Perspektif Sains dan Al-Quran

Ulasan buku :Roh oleh Ibnu Qayyim Al Jauziyah