Keganasan

Apa tindakan anda bila kita tengah tidur dalam rumah atau kediaman kita, tiba2 kita rasa ada seseorang atau orang asing memecah masuk ke rumah,  dan paling ngeri bila 'that stranger/s itu berada dalam bilik tidur kita? Kebanyakkan criminologis akan beri tip dan salah satunya ialah kita pura2 tidur,  demi menjaga keselamatan diri.

Persoalannya, kenapa kejahatan boleh wujud di kalangan manusia yang awalnya baik2, disenangi masyarakat sekeliling. Banyak contoh penjenayah yang masyarakat amat tahu keperibadian mereka yang selama ini baik dan mempunyai hubungan sosial yang baik dengan orang2 sekeliling baik keluarga,  jiran2 dan masyarakat setempat. Contohmya ialah tertuduh dan suspek kes wanita jurutera yang dirogol,  diliwat dan dibunuh dalam bas di Kelang ketika dalam perjalanan ke tempat kerja. Suspek di negeri asalnya sebelum menjadi pemandu bas adalah orang kampung yang baik akhlak, suka bergaul dengan orang2 kampung dan sentiasa menjalankan aktiviti sosial bersama2. Seorang bapa yang penyayang dan anak yang baik kepada ibubapanya. Kenapa tiba2 menjadi kejam?

Dulu dunia penyelidikan masih tidak membangun baik di negara maju apatah lagi membangun dan mundur,  maka kita tidak dapat gambaran jelas dan mencari punca masalah kronik sosial ini boleh berlaku. Banyak kajian terutamanya, menjelaskan berkemungkinan besar bahawa faktor biologikal pada awal usia boleh pengaruhi sesetengah kanak2 menjadi ganas setelah dewasa. Kanak2 itu berpunca dari faktor kurang nutrisi, trauma otak hasil dari penderaan waktu kecil dan genetik pada kawalan individu,  kemudiannya pulak digabungkan dengan kelemahan sosial dan kebolehan masyarakat kita mengesan dan merawat mereka2 ini,  maka penyudahnya kanak2 dan remaja pelik ini berkesudahan melakukan jenayah, paling teruk jenayah bersiri bagi melempiaskan dendam mereka.

Beruntungnya sekarang ini teknologi makin maju maka genetik molekul dan kelakuan ini dapat dikaji secara mendalam dan menambahkan siri2 demonstrasi menunjukkan bahawa ini terdiri dari asas genetik.  Gen membentuk fungsi psikologi untuk berfikir,  personaliti dan kelakuan diri. Tapi,  biologi bukan penentuan,  bukan faktor takdir. Tuhan suruh kita berfikir dan mengawal diri dengan diberiNya panduan2 agama. Kalau nak ikutkan betapa besarnya dugaan para Nabi ketika kecil begitu para sahabat dan salafussoleh, sudah lama mereka menjadi penjenayah. Dan zaman serba berpengetahuan ini kita boleh 'unlock' penyebab jenayah ini dengan mempertingkatkan kajian berbagai ilmu integratif digabungkan pula dengan perspektif kesihatan awam. 

Tentu ingat tentang kisah Jack The Ripper. 'Jack' itu mengikut teori paling kuat ialah seorang Yahudi. Yahudi ini kita tahu mereka telah melalui proses zaman berzaman dihalau kemerata tempat si pelusuk dunia ini,  termasuklah London. Yahudi2 yang berpenempatan di London terutama di daerah pembunuhan bersiri itu datang dari Poland dan German. Mengikut teori konspirasi bahawa Jack ini telah melalui proses yang amat sukar ketika kecil, bersama dengan keluarganya mereka dihalau ke beberapa tempat, didera dengan penderaan emosi dan menjadi depressed. Meniti dewasa beliau menjadi seorang pendendam terutamanya yang mempunyai pegangan agama ortodox yang bukan Yahudi dan kepada wanita yang terlibat dengan kerja kotor dan pelacur. Kenapa? Yahudi sangat pantang kalau ikut pegamgan traditionalis amat benci dengan wanita2 yang tidak bermoral. Dia juga menganggap bahawa masyarakat Yahudi ini suci tetapi telah dihalau dan diperlakukan oleh tangan2 kotor. Motif utama,  dendam.  






Comments

  1. This is how my buddy Wesley Virgin's biography begins with this SHOCKING AND CONTROVERSIAL VIDEO.

    Wesley was in the army-and soon after leaving-he discovered hidden, "self mind control" tactics that the CIA and others used to obtain everything they want.

    THESE are the exact same tactics many famous people (especially those who "come out of nowhere") and top business people used to become wealthy and successful.

    You probably know that you utilize only 10% of your brain.

    Really, that's because most of your brainpower is UNCONSCIOUS.

    Perhaps this thought has even occurred INSIDE OF YOUR own brain... as it did in my good friend Wesley Virgin's brain 7 years back, while driving a non-registered, beat-up bucket of a car with a suspended driver's license and $3 on his banking card.

    "I'm very fed up with living paycheck to paycheck! When will I finally succeed?"

    You took part in those conversations, ain't it right?

    Your own success story is waiting to start. Go and take a leap of faith in YOURSELF.

    CLICK HERE TO LEARN WESLEY'S METHOD

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Perfect Fingerprint

Lohong hitam di antara ruang masa fizikal dan ghaib : Perspektif Sains dan Al-Quran

Ulasan buku :Roh oleh Ibnu Qayyim Al Jauziyah