New Scientist : The power of mathematics formula


Saya suka sometimes baca magazines bentuk macam ini. Selain more praktikal sebab mudah dibawa dalam beg tangan sekalipun kerana tidak tebal seperti book, ia juga santai.

Tidak banyak boleh saya share dari magazine ini, bukan kerana tiada banyak info tetapi ianya terlalu 'berat' untuk yang tidak biasa dengan istilah dan term sains. Bukan saya kata saya pakar or ahli tapi sebab saya sudah biasakan diri membaca jurnal2 sains dan info yang berat so setakat ini should no problem to me. Cuma saya a little bit scare to sharing to orang biasa. But one of info here I think I can share is about mathematics.  The beauty of mathematics. 

As we know that realiti fizikal dan dunia matematik adalah dua dunia yg berbeza dan tiada salah satunya menpengaruhi satu sama lain. Dalam keindahan matematik itu kita dapat menemukan realiti dunia yg sebenar. Newton ketika mengalami peristiwa apple jatuh atas kepala beliau, tidak hanya berkisah tentang teori dalam matematik tetapi juga menemukan sesuatu berkenaan dunia realiti.  Ini bermakna kedua bidang ini tidak mengawal satu sama lain. Fizik ditemukan dgn melakukan experiment. Tetapi juga menggunakan kuasa matematik bagi melahirkan idea yg baru.  Kenapa mesti ada fizik setiap kali membincangkan teori math? Kenapa tidak selalu mengkaitkan kimia mahupun biologi? Ianya sebab realitinya dunia fizik lebih meluas dengan penggunaan teori math walau keduanya adalah bidang berlainan. Bagaimana kita mengukur jisim, bulatan bumi ini, perjalanan jarak ke planets dan penciptaan bumi ini juga lebih memfokuskan realiti fizik dan teori mathematics.  

Ahli fizik pernah berada dalam dilemma apabila mereka menyedari kuasa bom nuklear. Awal penyelidikan,  mereka  mencuba memahami struktur alam ini, struktur keadaan dan secara tidak sengaja menemukan kuasa yg luar biasa ini. Sebenarnya racun juga dicipta melalui teori kuasa matematik, not only penggunaan teori kimia. Kita patut realise yang sehebat weapons di dunia ini tidak dapat lari dari formula matematik.

Mathematical power is not the power of a bomb. You can't see its effect as immediately as Hiroshima dan Nagasaki. But a formula can be just as powerful in terms of controlling our lives. Formula matematik yang boleh mengubah sejarah, yang boleh memberi efek kepada berjuta2 manusia. So don't misuse. Wrong way using of the math formula will make big impact to all of lives in this universe. Educate the public by giving them access to the beauty and power of mathematics. 













Comments

Popular posts from this blog

Perfect Fingerprint

Lohong hitam di antara ruang masa fizikal dan ghaib : Perspektif Sains dan Al-Quran

Ulasan buku :Roh oleh Ibnu Qayyim Al Jauziyah