Book sharing : True Facts 2009





Title : True facts 2009
ISBN : 9781407537184
Author : John Guest
Pages : 93
Genre : non-fiction
Publisher : Parragon

Isi-isi penting

♥ Apabila kapal Karluk terhempas di kawasan ais Artik pada 1913, Robert Bartlett telah berjalan sepanjang 1000 km merentasi Artik dan Siberian mencari pertolongan.

♥ Raja Henry VIII (1491-1547) mempunyai seorang pembantu yang kerjanya hanya mengelap buntutnya selepas beliau membuang air besar.

♥ Nero (37-68 M) dikatakan telah membunuh ibunya Agrippina supaya ibunya tidak lagi dapat menghalang beliau dari menceraikan isterinya dan berkahwin dgn kawan isterinya.

♥ Apabila kakak kepada Carigula (12-41 M) meninggal beliau berasa sangat kecewa dan mengharamkan orang2 dripada ketawa dan menghalang mereka dari mandi.

♥ Raja British George III (1738-1820) menderita sakit mental. Setiap kali dia akan mengakhiri setiap ayat dgn perkataan 'merak'. Dia juga bercakap non stop dan mendakwa bercakap dgn malaikat.

♥ Henry VIII juga suka bermain tenis tetapi beliau sangat gemuk sehingga dia perlukan pembantu untuk membaling kepadanya.

♥ Sebelum Mozart jatuh sakit beliau telah diminta menulis satu requiem untuk majlis pengebumian besar-besaran oleh seseorang yg misteri. Dia kemudian percaya bahawa majlis itu adalah untuknya.

♥ Beethoven akan mencelup kepalanya ke dalam air sebelum dia menggubah lagu.

♥ Apabila Shakespeare buntu dalam mencari kata2 yang sesuai maka dia akan menciptanya perkataan baru. Dia telah mencipta sekurangnya 1700 perkataan baru. Perkataan itu ialah 'assassination,  bump, lonely, madcap, watchdog, gossip,  blushing, barefaced, bedroom, torture, undress, moonbeam and zany.

♥ Dikenali sebagai Raja Matahari kerana dia anggap dirinya Tuhan, Louis XIV (1638-1715) telah membina Istana Versailles pada kos satu perempat dari pendapatan tahunan seluruh rakyat Perancis.

♥ Howard Hughes (1905-1976), anak kepada taicon minyak menggunakan kekayaannya yg banyak itu menjadikan diri nya pengarah filem. Apabila isterinya tidak mahu memelihara kucing jalanan yg dijumpai, Hughes telah menghantarnya ke hotel di mana ia mempunyai biliknya sendiri. Setiausahanya akan mengirim surat kepada kucing itu setiap bulan.

♥ Apabila Hughes memakan kek, beliau meminta supaya kek itu dipotong segiempat dgn perfect, diukur dgn ruler.

♥ Hearst Castle ialah sebuah rumah yg dibina oleh billionaire newspaper, William Randolph Hearst pada 1920-an di San Simeon, California, pada kos about £500 juta dalam kiraan kini. Ianya satu daripada most extravagant houses di USA, dengan 56 bilik tidur, 61 bilik mandi dan 41 fireplaces.

♥ sebuah flat yg dibina near London Hyde Park kini bernilai melebihi £80 juta.

♥ satu hidangan di Masa di New York bernilaic £300.

♥ Kapal Ernest Shackleton Endurance telah terhempas di kawasan berais di Antartic pada 1915. Ernest dan beberapa krewnya telah belayar sejauh 1200 km dalam bot kecil merentasi kawasan lautan ombak paling ganas di dunia untuk dapatkan bantuan.

♥ setelah kapal layar mereka telah diterbalikkan oleh ikan paus di Pacific pada1973, Maurice dan Maralyn Bailey bertahan selama 117 hari dalam pelampong getah dengan memakan ikan yg ditangkap menggunakan safety pin sebagai hook.

♥ Apabila Mauro Prosperi menyertai larian marathon di Sahara pada 1994, dia telah tersesat dalam ribut pasir dan terpaksa bertungkus lumus 200 km untuk ke tempat selamat, bertahan selama 10 hari tanpa air hanya dgn minum darah dua ekor kelawar kecil.

♥ Apabila sebuah kapal terbang terhempas di ketinggian gunung Andes pada 1972, 16 penumpang terselamat untuk 72 hari dgn makan daging mangsa yg terkorban. Manakala dua lelaki Roberto dan Nando berjalan selama 10 hari untuk dapatkan help.

♥ Leonardo da Vinci telah mengjangkau masa hadapan. Dia mencipta design untuk payung terjun, helicopter,  kereta kebal, machine gun dan landasan kapalterbang, semuanya pada 1600s!

♥ Marie Curie telah menemui radiasi dan ialah yg pertama memenangi dua hadiah nobel.

♥ Pemain chess yg termuda pada umurnya 12 tahun 7 bulan pada 2002, telah mencapai tahap grandmaster yg pada waktu itu, pada 1914 hanya ada 900 orang sahaja yg capai taraf itu.

♥ "I just can't get to sleep", adalah last word of Peter Pan author J.M. Barrie, sejurus sebelum beliau tidur untuk selama-lamanya.

♥ Jesse Owens menang 4 tracks dan pingat emas for USA pada 1936, Olimpik Berlin, rekod yg sekian lama tidak dipecahkan sehinggalah US atlet Carl Lewis memecah rekod yg sama pada 1984.

♥ Stella Walsh memenangi emas 100 meter wanita untuk USA pada Olimpik 1932. Tetapi apabila beliau meninggal pada 1981, autopsi telah mendedahkan bahawa beliau adalah seorang lelaki.

♥ Pada Olimpik Montreal 1976, pemain gimnas Romania berusia 14 tahun Nadia Comaneci telah scored perfect 10, satu perkara yg pertama kali tidak pernah berlaku.

♥ Penyerang Brazil Pele telah scored satu gol setiap kali beliau bermain untuk Brazil. Ketika beliau bermain untuk Brazil, negara itu telah memenangi 3 kali Piala Dunia.

♥ Bandar pertama di dunia adalah Hamoukar di Syria bertarikh 6000 tahun. Namun tiada siapa lagi tinggal di situ, tidak seperti Damascus, di mana manusia tetap tinggal melebihi 10,000 tahun hingga kini.

♥ Babylon, adalah bandar pertama penduduk melebihi 200,000, pada 600 SM yang lampau.

♥ Manakala Rom adalah bandar pertama yg mencecah 1 juta penduduk pada 27 M.

♥ Bandar pertama di Amerika ialah di Teohuacan dalam Mexico moden yang mana 250,000 manusia tinggal pada 300 M.

♥ Bandar terbesar di dunia dipanggil bandar mega. Paling terbesar adalah New York dan bagi populasi adalah Tokyo.

♥ Untuk tahun2 sebelumnya, Tokyo adalah bandar paling termahal di dunia, namun kini London dan Moscow telah mendahuluinya.

♥ Ramalan bahawa bandar mega paling besar adalah Pearl River di China berdekatan dgn Guangzhou.

♥ Pada 2000, binaan paling tertua di dunia yg masih tinggal berusia half juta tahun, ditemui di Jepun.

♥ Dibina pada 4500 tahun lalu, Piramid Mesir Terbesar masih binaan terbesar di dunia dgn 3.3 juta kubik meter batu, cukup untuk bina tembok meter tinggi sekeliling Perancis.

♥ Rumah batu di rondavel Rwandan telah dilekatkan bersama2 menggunakan najis kerbau. Najis kerbau yg dicampur dgn jerami juga boleh membuat bata yg bagus.

♥ Satu perkembangan penting dalam pembinaan bangunan pencakar langit adalah penciptaan lift oleh Elisha Otis pada 1857.

♥ Teknologi masa depan berkemungkinan our fridge boleh membaca food barcodes dan tell us bila ianya tarikh luput.

♥ Alexander Fleming telah mendapat idea untuk dadah antibiotik apabila beliau notis bagaimana fungus penicilin membunuh bakteria ketika beliau sedang belajar di makmal.

♥ Roy Plunkett mengkaji tentang gas pada 1938 apabila satu menukar kepada solid dengan permukaan yg licin tanpa sesuatu terlekat kepadanya. Dia yang telah mencipta Teflon,  sejenis yg menjadikan pan masakan tidak melekat.

♥ Kilang terbesar di dunia ialah Boeing Everett Plant, yang membina 747 Jet Jumbo. Kilang tersebut meliputi saiz 40 padang bola Amerika.

♥ Kilang terkotor di dunia semestinya di Rannipet India, yg mana sisa kimia kilang telah membina longgokan 1.5 juta ton pembuangan toksid.

♥ Kilang coklat terbesar di dunia ialah Hershey di Pennysylvania.

♥ The first ever computer was made over 2000 years ago in Crete. It used complex mechanism of wheels and gears to compute the movement of the stars.

♥ While moden komputer bermula pada 1936 apabila Alan Turing melahirkan idea dari set arahan untuk komputer dipanggil algorithma.

♥ Bunyi teraflop adalah seperti filem seram low kualiti. Ia sebenarnya satu terma yg bermaksud satu trillion pengiraan pada sesaat, digunakan untuk mengira kekuatan komputer.

♥ Komputer paling berkuasa adalah Blue Gene/L yg mana ia boleh mencexah 360 teraflop. Namun masih rendah daripada otak manusia, which can works at 10,000 teraflop.

♥ Ianya mengambil masa selama 13 tahun untuk television mencapai 50 juta pengguna.  Namun hanya 4 tahun sahaja internet mendapat pengguna seramai 260 juta manusia melayarinya di seluruh dunia.

♥ Google mendapat namanya daripada angka matematik googol yg mana denotes the number 'one followed by a hundred zeros'.

♥ Orang akan imagine bahawa lanun yg menangkap manusia akan menyuruh mereka berjalan ke papan anjal dan terjun ke laut untuk dimakan oleh jerung. Tapi sebenarnya tidak benar. Ini kerana Penulis J.M. Barrie yang mereka watak tersebut dalam bukunya Peter Pan.

♥ A ship's distress call is Morse Code for SOS. Ini dipilih pada 1908 kerana perkataan ini senang diingati dan kunci kepada radio. A myth bahawa SOS adalah 'save our souls'.

♥ Percakapan di radio, satu terma Mayday digunakan sebagai signal untuk bantuan.  Ianya datang dari terma Perancis 'Ma'aidez', yg mana bermaksud 'help me'.

♥ The Queen Mary II adalah kapal laut terbesar. Beratnya 150,000 tan dan ciri2 nya termasuk 15 restauran dan 5 kolam renang.

♥ Ketika dirasmikan Titanic adalah kapal terbesar dgb beratnya 46,329 tan tetapi ianya karam pada pertama kali berlayar apabila ianya menghentam bongkah aid pada 15 April, 1912.

♥ Keretapi pertama di dunia dipanggil Diolkos, telah dibina pada 550 SM di Greece. Muatannya dipenuhi oleh para hamba abdi.

♥ Keretapi yg pertama berjaya dibina adalah berbentuk enjin berwap dibina oleh jurutera Cornish Richard Trevithick pada 1804.

♥ Mangsa pertama kemalangan keretapi adalah William Huskisson pada hari pertama keretapi berpenumpang dibuka pada 1830.

♥ cahaya yg berjalan melalui alam ini adalah sangat kecil, tenaga yang gelombangnya tidak dapat dilihat.

♥ lampu kalimantang kekal sejuk dan menghasilkan cahaya putih yg cemerlang tetapi ianya sedikit berkedip. Ini bermakna bahawa jumlah cahaya yg dipancarkan adalah tidak berterusan yg mana boleh membuatkan kita akan pening. Ia menghasilkan kurang kepanasan berbanding normal bulbs so ini menjimatkan elektrik.

♥ saintis pernah terfikir atom adalah kecil sepertimana yg kita dapati. Namun kemudiannya mereka telah menemui atom juga membuat lain2 partikel iaity elektron, proton dan neutron.

♥ di tengah-tengah atom adalah satu benda padat, atau nukleus, penuh dengan proton dan neutron. Di sekelilingnya ia hanya beberapa eletron, yang bahkan lebih kecil.

♥ Atom dalam badan kita adalah terjadi dalam bintang2 dan tersebar melalui alam ini apabila bintang2 meletus. So kita ini terbentuk dari stardust.

♥ atom yg sangat besar seperti uranium, secara perlahan2 akan hilang bahagian2nya dan berubah kepada atom yg lain dalan proses yg dipanggil kerosakan radioaktif.

♥ jumlah atom2 alam alam ini ialah about 1 nisbah 80 zero.

♥ hampir kesemua bahan2 kimia akan bertambah saiz apabila dipanaskan. Tetapi zirconium mengecut dan saintis masih buntu kenapa ianya terjadi.

♥ Apabila keadaan terlalu sejuk di bawah -272.2°c, gas helium tidak hanya bertukar menjadi cecair, ia sebenarnya mula meluncur ke tepi kontainer di dalamnya.

♥ dalam ujian atas udara segar, ahli kimia US telah menciptakan bahan kimia yg berbau najjs yg mana mereka gelarkannya 'Government Standard Bathroom Malodar'.

♥ Kunang2 bersama dgn sikit bakteria dan planton bersinar dalam gelap kerana badannya mengandungi kimia natural yg dipanggil luciferin. Luciferin memberi tenaga dalam bentuk cahaya apabila ianya bergabung dgn oksigen dalam sel2nya.

♥ Moronik asid ialah sejenis resin, iaitu bahan yg dibuat oleh tumbuhan, sering kali ditemui oleh ahli arkeologi dalam jar pengebumian Mesir purba.

♥ Asid traumatik ialah asid yg berlaku dalam tumbuhan dan membantu membaik pulih tumbuhan rosak.

♥ Asid constipatic ialah asid yg berlaku dalam beberapa lichens di Australia.

♥ efek realiti adalah real bukan hanya teori. Apabila angkasawan mendarat di bulan, masa dalam kapalnya akan hilang beberapa saat sepanjang perjalanan. Jam itu tidak rosak ianya cuma berlaku perjalanan pantas cukup untuk masa bergerak lebih perlahan. So bila mereka kembali ke bumi mereka akan look younger berbanding mereka tinggal di bumi.

♥ Baja kukus terjadi apabila terdapat berjuta2 mikroba hidup di dalamnya. Mikroba itu akan tukarkan tenaganya kepada kepanasan, yg mana mendidih keluar kelembapan.

♥ tenaga kita datang dari makanan terutama yang bergula dan berkanji seperti pasta, yg mengandungi kadar bahan kimia kaya tenaga yg besar dipanggil karbohidrat.

♥ Tujuh jam kerja keras menggunakan lebih kurang 10 biji telur yg berbaloi untuk tenaga. Sebiji telur besar mengandungi 400,000 joule tenaga atau 400 kilojoule.

♥ Tenaga tidak diciptakan atau dimusnahkan. Ianya hanya berubah daripada satu bentuk ke bentuk yang lain.

♥ Kelakuan Sir Isaac Newton berubah menjadi pelik sejak akhir2 kematiannya. Ianya mungkin berpunca dari keracunan atas banyak penyelidikannya terhadap merkuri, yg menjadikan beliau sedikit gila.

♥ Pada saat kematiannya, pakar kimia Heinrich Agrippa (1486-1535) telah menyatakan bahawa beliau telah mencipta seekor syaitan anjing hitam yg jahat yg menjadi inspirasi kepada watak Grim dalam Buku Harry Potter.

♥ Pakar fizik yg bijak Richard Feynman telah menggunakan sebuah bar sebagai pejabat sainsnya, menulis kiraan fizik yg sukar atas tikar di barnya. Ketika beliau kecil, perkembangan beliau adalah perlahan dan tidak boleh bercakap sehingga berusia 3 tahun.

♥ Saintis hebat Henry Cavendish menyimpan librari buku2 nya sejauh 6 km dari rumahnya supaya beliau tidak menghadapi masalah terhadap orang2 yg suka meminjam buku2 nya.

♥ Robert Goddard yg telah mencipta roket, New York Times menulis bahawa beliau seakan budak yang kurang dapat pengetahuan dalam sekolah tinggi.

♥ apabila pakar matematik Greek, Thales menemukan bahawa mana2 segitiga dalam separuh bulatan ialah segitiga bersudut kanan, dia telah menyambutnya dengan mengorbankan seekor lembu.

♥ Matematik boleh membahayakan pada zaman purba. Hypatia dari Alexandria telah dibunuh pada 415 M kerana mengajar idea yg pihak berkuasa tidak suka. Mengikut kata pelajar2nya bahawa dagingnya telah di kikis dari tulangnya dengan gunakan cengkerang tiram.

♥ Dalam setiap sel pada benda2 hidup terdapat satu kimia digelar DNA. DNA dalam setiap sel badan mengandungi semua informasi yg diperlukan untuk membuat diri kita yg baru. DNA juga mengandungi arahan untuk setiap bahan kita. Arahan ini digelar gen.

♥ seorang wanita mendakwa dia adalah Anastasia, puteri Rusia yang hilang ketika keluarganya dibunuh pada 1917, telah dibuktikan palsu setelah membandingkan DNAnya dengan keturunan mangsa2.

♥ Modifikasi genetik bermaksud mengambil gen keluar dari satu DNA organisma dan meletakkan ke dalam lain. Pada 1985, saintis telah meletakkan gen manusia kepada babi yg mana ianya membesar dengan cepat ia menjadi lumpuh dengan atritis.












Comments

Popular posts from this blog

Perfect Fingerprint

Lohong hitam di antara ruang masa fizikal dan ghaib : Perspektif Sains dan Al-Quran

Ulasan buku :Roh oleh Ibnu Qayyim Al Jauziyah