Book : Broken Angels


Buku ini adalah jenayah fiksyen tetapi padat demgan pengetahuan. Buku berbahasa emglish ini sangat seronok dibaca. Ia mengisahkan tentang dua detektif yang memghadapi kes pembunuhan bersiri yang tidak disangka2 akan suspeknya. 

Buku ini boleh di dapati di ledai buku Book Xcess di Amcorp Mall atau di Ferenheit di Bukit Bintang Kuala Lumpur atau boleh membelinya secara online di www.bookdepository.com

Antara sedikit pengetahuan yang boleh saya kongsi ;


♥petechial hemorrhage atau pendarahan petichial ialah sejenis kesan merah atau purple pada bahagian dalam kulit tetapi boleh nampak pada permukaan. Ianya akibat pendarahan kecil dari kapilari yang pecah dalam saluran darah.

♥ keadaan ini boleh terjadi atas sebab2 :-
★ batuk yg kuat, menahan pernafasan, muntah dan menangis tanpa henti, akan meninggalkan kesan pada muka dan mata. Ada yg tidak membawa kemelaratan dan akan hilang dalam beberapa hari.
★ Asphxiation atau kelemasan disebabkan tercekik dan kegagalan menyalurkan oksigen ke dalam badan,  asthma dan berada pada tekanan di bawah air pada kedalaman yang tinggi yg tidak mendapat pernafasan secukupnya.
★ terdedah kepada sinar matahari yang lama, melahirkan anak dan mengangkat berat.
★ perubatan cina yg dipanggil Gua Sha yg mengikis kulit
★ oral sex dan love bite
★ leukimia
★ hypocalcaemia iaitu paras kalsium rendah dalam serum darah
★ chikungunya 
★ denggi
★ Ebola
★ H1N1 dan ada beberapa lagi.

♥ Dalam kes forensik tanda2 ini boleh membantu mengenal pasti kes yang melibatkan pembunuhan akibat dicekik atau digantung. Tanda pada kulit akan muncul apabila tekanan bertambah pada urat kepala dan kerosakan pada saluran darah kerana oksigen tidak dapat disalurkan kepada badan.

Yes..saya tidak boleh nafikan if you were married to police officer or a soldier, you were afraid everyday. Telefon berbunyi pun rasa cemas, pintu kena ketok especially tengah2 malam, you heard sound of car di hadapan laman pada waktu yang tidak dijangka. Apabila ada berita special di tv kita mudah rasa cemas. Then one day the unthinkable happened and there was no longer anything to fear. Then you realized all that time, bertahun2 ketakutan had been your friend. Fear meant that there was life. And fear is satu harapan.


Isbn 9780099499824









Comments

Popular posts from this blog

Perfect Fingerprint

Lohong hitam di antara ruang masa fizikal dan ghaib : Perspektif Sains dan Al-Quran

Ulasan buku :Roh oleh Ibnu Qayyim Al Jauziyah