Halucinogen


Hallucinogen 

⏳ sejenis dadah berbahaya terdapat secara semulajadi pada cendawan dan tumbuhan liar atau diproses dengan buatan manusia. 
⏳ Dadah ini boleh menyebabkan kesan halusinasi yang teruk,nampak seakan real tapi sebenarnya tidak.  
⏳ Apa yang anda patut tahu ialah jika ianya diproses sebagai 'heavy-duty'hallucinogen, ianya akan sangat berbahaya kepada mind manusia atau binatang. Otak manusia kebanyakannya tidak menghubungkan dan mengendalikan hard-core hallucinogen ini. Otak boleh consider dengan efek rumpai,  coke atau heroin,  tetapi untuk menghadapi kesan kuat ini,  ianya adalah sangat berbeza.  Ia akan merosakkan sel2 dalam otak kepada penggunanya. 
⏳ Oleh sebab secara naturalnya ianya hanya digunakan kepada bentuk budaya asli,  dalam keagamaan pagan atau ritual perubatan kaum terpencil,  upacara khas,  pemujaan,  yang mana ianya digunakan sekali seumur hidup, mungkin apabila menghampiri usia ketuaan,  memasuki usia kematangan, baru pulang dari perjalanan yang jauh,  atay apabila berada pada keadaan yang teruk serta perlukan kesembuhan. Maka,  orang yang layak menggunakannya ialah yang terlibat dalam perbomohan dan pengubatan. Ini kerana mereka lebih tahu akan kesannya dan telah diberi pengetahuan dalamnya. 
⏳ Hallucinogens ini pernah digunakan secara kerap kepada hospital mental bagi menyembuh tahap kesakitan otak sebelum ianya dikawal di bawah undang2 yang disekat penggunaannya secara dengan hanya kes terlalu serius dan dos kecil. 
⏳Hallucinogens sendiri adalah nama kepada dadah bahaya yang diproses dari berbagai bahan. Maka,  di sini ialah untuk informasi :-
⏰ Ayahuasca ialah sejenis teh yang diproses dari satu daripada beberapa tumbuhan yang tumbuh liar di Hutan Amazon yang mengandungi  dimethyltryptamine (DMT), bahan utama kepada boleh menganggu kestabilan otak. Ia juga dikenali sebagaI Hoasca, Aya, dan Yagé.
⏰ DMT ialah bahan kimia yang kuat ditemui pada some tumbuhan Amazon. Pengilang akan memprosesnya dalam makmal,  dan kebiasaannya dibentuk serbuk putih seakan kristal. Ia juga dikenali sebagai  is Dimitri.
⏰ Bahan kimia paling kuat dalam perubahan mood,  berbentuk putih cerah dibuat dari lysergic acid, ditemui dari kulat yang terjadi pada rye dan bijirin lain. Nama lain dikenali juga as Acid, Blotter, Dots, dan Yellow Sunshine.
⏰ Peyote (mescaline) ialah kaktus kecil tanpa spin dengan mescaline sebagai bahan utama. Ia juga boleh menjadi sintetik.  Buttons, Cactus, and Mesc adalah juga nama biasa bagi peyote.
⏰ 4-phosphoryloxy-N,N-dimethyltryptamine (psilocybin) berasal dari beberapa jenis cendawan dalam kawasan tropikal dan subtropical di Selatan  America, Mexico, dan  United States.  Nama lain baginya ialah Little Smoke, Magic Mushrooms, Purple Passion, dan Shrooms.
⏰ Dextromethorphan (DXM) ialah sebagai bahan ubat pelega batuk dan membersihkan mucusis yang selalu diletakkan di kaunter bertag  'cold and cough medicines' (syrups, tablets, and gel capsules). Robo.ialah nama popular untuk DXM.
⏰ Ketamine ialah digunakan sebagai ubat bius surgeri untuk binatang dan manusia. Kebanyakkan ketamin yang dijual di jalanan atau pasaran gelap ialah datangnya dari bahagian vetenari. Didapati dalam bentuk liquid suntikan, pengilang pula kebanyakkannya menjual dalam bentuk serbuk atau pil.  Nama lain bagi ketamin ialah K, Special K, atau Cat Valium.
* Segala yang berbentuk untuk perubatan baik kepada manusia atau binatang kesayangan,  adalah sangat tidak digalakkan membeli di kedai2 atau pasaran gelap,  kecuali disahkan oleh doktor. Belilah dengan cara selamat iaitu di hospital,  klinik dan farmasi berdaftar di bawah undang2 sah.  
* According to the journals and google research about ayahhuasca ini ialah ianya sebagai magic bullet bagi menyembuhkan depression dan ibaga juga diberi kan kepada penagih heroin untuk menghilangkan ketagihan mereka. Tetapi apa yang mesti difikirkan dan diambil kira ialah ianya tetap sejenis dadah,  walau untuk pengubatan,  samada secara moden atau tradisi,  mestilah dipandu oleh mereka yang pakar. 
* Dadah jenis ini asalnya adalah terpencil dan ianya hanya digunakan oleh bomoh2 dan para pengubatan tradisi bagi kaum2 terpencil di pendalaman hutan terutamanya Hutan Amazon. Jadi,  pesakit yang menggunakannya tidak perlu risau akan efeknya kerana mereka dipandu oleh mereka yang pakar dan mahir,  kerana mereka arif tentang segala tumbuhan di hutan tersebut. Bayangkan jika dadah ini berada di pasaran gelap dan jalanan, siapakah yang akan memandu mereka yang menggunakannya. 
* Dadah,  hanya boleh berada di tangan para pakar perubatan sains dan kaum tradisi asli di mana akar dadah itu berasal. Jangan rosakkan diri kerana nafsu. 

Comments

Popular posts from this blog

Perfect Fingerprint

Lohong hitam di antara ruang masa fizikal dan ghaib : Perspektif Sains dan Al-Quran

Ulasan buku :Roh oleh Ibnu Qayyim Al Jauziyah