Bukti Forensic Yang Nilainya Harta Karun

Kita sambung kembali topik kita berkenaan subjek forensic. Mesti ramai nak  tahu apa proses seterusnya. Subjek ini memang kalau tidak didalami akan membosankan tapi apabila telah diselami ianya semakin menarik. Bukan sahaja berguna kepada pelajar atau mereka yang terlibat dengan dunia forensic dan penyiasatan tapi  juga sebagai ilmu untuk orang2 awam yang berminat mempelajari unsur2 dan teknik dalam penyiasatan jenayah dan sains forensic.

Selain dari kesan capjari, kesan2 lain juga diambil kira tetapi bergantung kepada ciri2 item yang terdapat kesan tersebut. Kesan latent yang sukar untuk dilihat dengan mata kasar boleh diatasi dengan penggunaan bahan2 pencetus dan pembangun seperti bahan kimia, pencahayaan dan unsur2 khusus penggunaannya dalam makmal.

Ejen bahan kimia khusus untuk kegunaan khusus

■ Iodine Fumes - iodine kristal yang telah dipanaskan akan melepaskan wasap yang bertindak dengan minyak ke atas permukaan berliang.  Ianya bertindak serta merta maka mesti memerhatikan pengwasapan dengan teliti  supaya image boleh diambil apabila kesan tanda membangun.

■ Iodine Reagent Spray - terdapat dua solution.  Pertama, iodine dilarutkan dalam Cyclo hexane dan kedua, campuran naphtho-flavone dan methylens chloride. Solution pertama dan kedua digabungkan dan digunakan untuk menyembur kawasan tanda. Ianya bertahan selama sehari dan tanda tersebut dikesan pada keputusan yang baik.

■ Gentian Violet - dalam komersial ianya dipanggil 'Sticky-Side Powder' telah bercampur dengan pencuci filem yang dipanggil 'Photo-Fio (campuran sabun dan serbuk hitam). Campuran ini diadunkan sekali dengan campuran Photo-Fio dan abu serbuk kelabu. Ia bertindak dengan baik atas permukaan gelap. Cara penggunaannya ialah item akan di sapu atau dicat dan tunggu sehingga seminit dan siramkan dengan air sejuk dan image diambil. Untuk objek, oleh kerana campuran ini bersifat rendaman maka objek akan di rendam selama seminit, siram dan image diambil.

■ Liqui-Drox - digunakan untuk tape adhesive atau tape gelap. Kombinasi daripada Ardrox P133D + Liqui-Drox + Distilled water, adalah bertindak dengan baik dengan belah tidak melekat wasap cyano. Cara penggunaannya ialah sapukan kedua belah dengan berus.  Buih2 akan muncul dan biarkan 10 saat. Siram dengan sempurna  dan biarkan mengering pada udara. Kesan tanda akan muncul pada gelombang panjang cahaya UV. Namun terdapat kelemaham pada campuran ini iaitu kesan tanda akan menghilang pantas maka proses hanya akan dilakukan jika jurugambar sudah bersedia. Kesan tanda ini juga akan hilang jika terlalu lama terdedah kepada sinaran UV.

■ Serbuk Magnetik - bertindak dengan baik dengan berus magnetik. Ia mudah bagi menampakkan kesan tanda pada kertas. Namun, berus adalah mesti tidak menyentuh permukaan, cuma gunakan pendekatan mendekatkan berus pada permukaan untuk menyapu serbuk.

■ Ninhydrin - bertindak bagus dengan major komponen utama bahan kimia untuk mengesan tanda iaitu amino asid dan menghasilkan keputusan dengan image bright pink dan purple dan kesan nya adalah kekal. Namun kesan tanda akan muncul dalam beberapa hari jika tidak dibantu dengan kelembapan dan kepanasan.

■ DFO - solution untuk ini ialah : Methanol + ethyl acetate + glacial acetit + amaun kecil DFO dan ianya bagus untuk permukaan berliang dan bertindak dengan amino asid. Cara menggunakannya rendamkan solution atau sembur pada kesan tanda dan biarkan kering dalam oven selama 20 minit.

■ Silvir Nitrate - solutionnya adalah berasaskan air dan baiknya ialah ia berguna untuk pelbagai jenis kertas. Namun masalahnya ialah apabila digunakan pada permukaan yang berlilin ia akan meninggalkan solution yang bermanik2 pada permukaan, meninggalkan juga tanda pada kebanyakkan spesimen sepertimana juga pada kulit manusia. Ia juga apabila disapukan pada permukaan yang licin dan berlilin, tidak akan stable lebih lama dan image terpaksa diambil secepat mungkin. Selain itu ia juga bertindak sebagai photosensitif, selepas direndam atau dicat jika terdedah kepada cahaya terang akan mengurangkan kesan tanda untuk dinampakkan.

■ Amino Black, Methanol-Based Formula - digunakan mengesan kesan tanda dalam darah dan memerlukan pengendalian khusus. Proses yang agak sukar dan memerlukan dua peringkat proses. Proses pertama, Naphthol blue-black dye + glacial acetit + methanol akan dengan berhati2 dicampurkan dengan pengacau magnetik dan dibiarkan selama setengah jam bagi melarutkan dye. Item akan disembur dan biarkan bertahan selama 30-60 saat. Ianya kemudian disiram dengan campuran glacial acetit acid + methanol tanpa dye. Ini adalah proses kedua. Dan ianya akan disiram lagi dengan distilled water. Proses ini tidak digunakan untuk permukaan bercat, akan menyumbang kepada pencairan dan akan merosakkan kesan.

■ Amino Black Water-Based Formula - digunakan pada kesan darah dan ianya campuran yang lebih komplik tetapi masih selamat pada kebanyakkan permukaan. Terdapat dua proses dan tidak memerlukan distilled water to rinse. Proses pertama, glacial acetit acid + methanol blue-black + distilled water + photo-fio + formic acid + sodium carbonite + 5-sulfosalicyic acid dicampurkan. Kemudiannya ke proses kedua, spesimen akan dicicahkan atau disembur dan biarkan 3-5 minit. Siram dan ulang proses tersebut sekali lagi.

■ DAB - meningkatkan kesan dalam darah. Ejen ini agak sukar juga kerana memerlukan empat proses dan solution. Solution 1 adalah fixer, 5-sulfosalicyic acid in distilled water. Solution 2 adalah buffer, phosphate solution. Solution 3 adalah DAB itself dan solution 4 adalah developer, campuran daripada solution 2 + solution 3 + a little hydrogen peroxide. Cara menggunakannya ialah, rendam spesimen dalam Fixer 3-4 minit. Tenggelamkan dalam distilled water selama seminit. Kemudian pindahkan ke tray Developer sehingga kontras yang bagus terhasil lebih kurang tidak lebih dari 5 minit. Untuk menghentikan Developer, rendamkan item sekali lagi dalam Developer.

■ Laucocrystal Violet (LCV) - juga meningkatkan kesan pada darah. Solutionnya ialah hydrogen peroxide + 5-sulfosalicyic acid + sodium acetate + LCV. Cara penggunaannya ialah disembur dengan teliti menggunakan berus lukisan. Tidak boleh digunakan selepas pengwasapan cyano dan mesti digunakan berhati2 dalam cahaya matahari.

■ Coomassive Brilliant Blue (CBB) - digunakan dengan latent atau kesan darah. Menggunakan cara piping dan semburan solution. Tiga proses iaitu dengan mengadunkan CBB + glacial acetite acid + methanol + distilled water. Spesimen akan disiram tanpa CBB dan siraman kedua adalah dengan distilled water. Biarkan Developer selama seminit dan siramkan. Proses ini boleh diulang jika kontras tidak dapat dicapai.

■ Sudan Black - digunakan pada permukaan yang sukar dan berminyak. Bertindak kepada perpeluhan dan menghasilkan image biru atau hitam yang jelas. Solution ini adalah kaedah rendaman iaitu Sudan Black Dye + ethanol + distilled water.

■ Ardrox - ini adalah dye pendaflor sesuai digunakan pada permukaan berwarna dan boleh dinampak melalui sumber cahaya UV. Kaedahnya ialah semburan atau cecahan.

■ MBD - kesan yang sangat baik selepas pengwasapan cyano. Sesuai untuk kesan tanda latent samada menggunakan laser atau ALS. Ianya sejenis dye dan boleh dibuat sebagai stok pelarut dengan mengadunkan acetone diadunkan dengan methanol + pet ether + isopropanol + MRM 10 dan digunakan pada permukaan tidak berliang. Dan untuk permukaan berwarna, adunan Rhodamine 6G dye digunakan.

■ Safranin O - membuat cyano dan membolehkan kesan muncul pada laser atau ALS. Ianya sangat bersinar pada gelombang cahaya pendek yang pelbagai.

■ Vacuum Metal Deposition (VMP) - kaedah ini adalah satu2nya yang tidak biasa digunakan bagi membangkitkan kesan.

Telinga, tidak mempunyai rabung, jadi ianya tidak memungkinkan untuk dimasukkan sebagai klasifikasi yang telah digunakan dalam ridgeology dan edgeoscopy.  Setakat ini tiada penerimaan umum bagi pengesahan kesan telinga.

Kesan bibir adalah elicit saintifik yang memungkinkan ianya bermakna untuk pengesahan. Ditinggalkan pada rokok, kaca mahupun pada orang, sudah cukup bagi memudahkan pemerhatian pihak forensic dan tentunya kesan gincu  adalah yang mudah dikesan.  Namun, tiada sistem klasifikasi khusus dan tidak ada maknanya sepasang bibir untuk dikaitkan dengan forensik nampaknya akan dibangunkan. Secara faktanya bibir juga terdapat pada masalahya sendiri  kerana bibir ini adalah sesuatu yang mudah bengkok.

Bukti Teraan

Bukti teraan ini ialah kesan yang ditimbulkan setelah tekanan objek ke atas permukaan lembut. Sepertimana kesan capjari, bukti teraan ini dalam dua dimensi dan tiga dimensi terbentuk. Masalah termination antara latent capjari dan latent jarikaki. Terdapat persamaan kesan capjari dalam limpahan darah kering dan kesan tayar yang ditekan ke dalam lumpur lembut, bukti teraan akan menampakkan persaingan dalam masing2 nya.

Perbezaan antara capkaki latent dan kesan kasut latent adalah mudah. Capjari kaki mengandungi bahan2 organik iaitu asid amino dan lelemak, protin dan minyak yang menjadikan perpeluhan yang normal. Manakala kesan pada kasut secara jelasnya tidak terdapat itu. Jadi teknik kesan jari mudah dipindahkan manakala lainnya akan menganggu bukti dan tidak dapat dibuktikan apa2.

Kesan jemari kaki kebiasaannya akan meninggalkan kesan pada lantai tetapi jika ditinggalkan pada tempat lain ianya kemungkinan sukar untuk ditentukan.

Menjejaki Kesan

▶ jarak antara kesan menentukan berat individu
▶ posisi kaki pada lantai menentukan bagaimana individu bergerak. Bergantung samada orang tersebut berlari atau kekal pada tempatnya
▶ jejak dari kesan yang ditinggalkan, sekalipun kesan yang lousy akan mengarahkan kepada kawasan kejadian secondary, kepada kawasan keluar yang tidak diketahui, kepada sepasang kesan yang seterusnya atau kesan teraan tayar yang menghubungkan kepada kawasan kejadian.

Kesan patent akan jelas daripada lumpur yang terlekat atau bahan2 lain mestilah diambil gambar tetapi koleksi daripada itu sudah tentunya memerlukan pemikiran tambahan.

Teraan tiga dimensi adalah dikecuali daripada peraturan dalam tugas bidang capjari. Dalam kerja2 teraan yang lain bagaimanapun, penggunaan acuan adalah satu kerutinan. Teraan pada kesan tapak kaki, trak tayar dan alat2 pengesan adalah item acuan yang mesti ada kekerapannya melakukan di luar menjadikan faktor persekitaran berkait serta merta. Angin, air dan matahari akan mengurangkan dan mengubahkan kesan tayar dan tapak kaki, termasuk juga hujan lebat akan merosakkan kesan teraan hanya beberapa minit sahaja. Sebab itulah kita akan lihat bahawa orang2 yang terlibat dalam mengesan capjari ini akan travel dengan membawa tarpaulins yang besar, big buckets dan even hair spray!

Satu item yang telah mengujakan para juri pada perbicaraan O.J. Simpson, bukan kesan kecik geseran rabung jari  atau potongan dari pengesahan DNA, tetapi ianya adalah sarung tangan atau glove  yang mereka tidak percaya bahawa ianya tidak padan dengan defendan. Secara faktanya bahawa satu acuan boleh kerapkalinya menjadi kepunyaan individu itu satu kasut atau alat2 atau tayar menjadikan bukti penting dalam mana2 kes, bukan hanya pada perbicaraan juri2. Getting the good cast, then is well worth the effort.










Comments

Popular posts from this blog

Perfect Fingerprint

Lohong hitam di antara ruang masa fizikal dan ghaib : Perspektif Sains dan Al-Quran

Ulasan buku :Roh oleh Ibnu Qayyim Al Jauziyah