Math Is Beautiful

Seperti sebuah manuscript kita belajar banyak perkara. Dari tertulis di dalamnya kita boleh tahu karekter si penulis. Sebab ianya adalah berbentuk tulisan tangan. Peribadi seseorang boleh dilihat pada cara dan gaya tulisannya.  Begitu juga kita boleh tahu tentang peradaban manusia zaman silam. Belajar dari cara pemikiran ahli bijak pandai mereka. Apakah yang mereka selesaikan dan bagaimana mereka mengenovasikan sesuatu perkara. Sama juga manuscripts lama yang dijumpai membicarakan tentang maths dan penemuan dan penyelesaian sains. Mereka memang menakjubkan.

 Sepanjang saya rujuk pada buku2 yang berkisar tentang ancient history and something to ancient innovation and invention. .saya dapat buat kesimpulan bahawa manusia hari ini bimbang dengan kaedah persamaan. Sains moden memang telah melakukan invention yang terbaik-kalau tidak disenangi pun tapi ianya dihormati . Ianya tidak nature tetapi menghasilkan keputusan yang tepat. Hebatnya, ancient tidak menggunakan kaedah persamaan. Mereka melakukan melalui instinct,  penggunaan otak dan minda keseluruhannya. Segala kiraan mereka menggunakan kaedah 'congak'. Texts mereka or treaties, manuscript ancient sangat sukar difahami tanpa konsentrasi!

Mathematician zaman silam tidak menggunakan kaedah word to explain hukum math. Mereka banyak menggunakan diagram or rajah. Boleh dikatakan segala aspect dalam ilmu seperti falsafah, history or even music, menggunakan diagram iaitu dengan melakar a figure then telling a story about it. Mereka tak hairan pon..dah jadi particular thing for them. Sedang moden sains berpendapat bahawa pemikiran logical dan falsafah lebih berkesan. Namun tidak bagi ancient. Identity sesuatu objek itu tidak di rumuskan melalui perkataan tetapi diagram. Diagram tersebut bukan ilusi tetapi informative. Ianya sebahagian dari logikal, menjadikan sains Greek adalah sebagai sains visual.

Yes, matematik is beautiful. Saya, part favourite saya ialah measure curved objects. Dan tidak semestinya walau pada manusia cerdik pandai sekalipun matematik itu sentiasa dalam kesederhanaan. Namun, makin sukar math itu makin kita ketahui pelbagai rahsia. Math is also mysterious until you find the solutions. Like me. You never ever know me well until you open my treaties and read me..satu cara untuk kita memahami sesuatu diagram itu ialah ikut pepatah ancient Greek, "forgetting the text while you reading the diagram and forgetting the diagram while reading the text". True, in the rolls of manuscripts its simplicity not only in diagram or drawings, there is writing too but the history of ancient writing is simpler than ours.  Texts had no abreviation. They spelled word out fully. In modern writing we wrote like this 'He wrotes like that'. In ancient writing it would be 'Hewroteslikethat'-it same as our moden hashtag.

Zaman semakin beralih, dari bentuk diagram, saintis moden mendefinisikan kepada kaedah equations. Menghasilkan keputusan yang tepat. The invention of mathematical symbolism; is a matter of experience. Of course maths is highly conceptual, abstract discipline. Tetapi ianya perlu dikuasai oleh seorang manusia, perlu dikesan melalui mata, capable understanding through our experience,  sedikit sensual pakej, melalui bahasa dan vision, to see and to hear. Like I said math is mysterious.  


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Perfect Fingerprint

Lohong hitam di antara ruang masa fizikal dan ghaib : Perspektif Sains dan Al-Quran

Ulasan buku :Roh oleh Ibnu Qayyim Al Jauziyah