Bagaimana Keganasan Berevolusi

Penyelidikan dan pembelajaran berkenaan dengan criminologi biologi bermula pada November 1871 apabila seorang bekas ahli perubatan tentera Itali,  Cesare Lombroso, yang bertugas sebagai pakar psikitri dan doktor penjara di pusat rumah mental bagi banduan yang disahkan sakit mental di bandar Pesaro, telah melakukan kerja2 rutin autopsi telah membedah otak seorang penjenayah yang terkenal,  Giuseppe Villella. Villella ini berpengalaman mengalami sawan yang secara radikalnya telah mengubah kehidupannya sekaligus membawa kepada penjenayahan. Maka,  itulah kajian pertama zaman moden terhadap ruang lingkar pengajian tentang corak biologi ke atas penjenayah. Maknanya saya boleh kata Lombroso ini adalah perintis kajian dalam bidang ini.

Teori Lombroso terbahagi kepada dua iaitu basis jenayah secara mulanya dikawal oleh otak dan penjenayahan berevolusi bermula dari spesis primitif. Dia percaya bahawa karekter yang terdapat pada manusia primitif mengikut teori Darwin yang mana manusia asal yang mempunyai rahang besar, dahi licin dan mempunyai satu sahaja garisan melintang pada tapak tangan (manusia normal mempunyai dua garisan). Bagaimana manusia primitif hidup? Mereka memburu dan hidup kanibal,  juga turut memakan daging manusia lainnya terutama musuh2nya. Garisan itu juga dikaitkan dengan Down Syndrome,  but bukanlah necessary.

Lombroso membuat jalinan evolusi sepertimana Darwin membuat jalinan dari binatang kepada menusia.  Beliau mencipta jalinan meletakkan Yahudi dan Utara Italian pada tempat atas dan Selatan Itali termasuk Villella, Bolivian dan Peruvian pada tempat ke bawah.  Namun, bukanlah secara kebetulan,  memang ternyata kawasan Selatan nampaknya bermasalah dan sering dikaitkan dengan jenayah kerana kawasan itu kebanyakannya mempunyai ekonomi yang mundur dan ramai pendudukan miskin.

Teori Lambroso ini telah membawa kepada rasa tidak puas hati, terutamanya apabila membabitkan Jewish people. Dulu,  sentimen kebencian kepada Yahudi memang kuat. Dan membawa kepada penganiayaan terhadap Yahudi. Teori Lambroso ini dicabar oleh Undang2 Perkauman Mussolini pada 1938, telah menyingkirkan Yahudi dari sekolah2 awam dan hak ketuanpunyaan. Undang2 Mussolini ini telah menggantikan bangsa Aryan berada pada tempat ke atas dan Yahudi berada di bawah bersama African dan Selatan Italian.

Bab 1
NALURI ASAS


Anti sosial dan keganasan bukanlah kejadian yang berlaku secara rawak. Evolusi keganasan; from rape to robbery and theft bentuk kelakuan anti sosial dan keganasan cara yang berharga dalam hidup bagi sebahagian kecil populasi.

Animals are different from humans. They fight for food and mates. Humans memiliki kerjasama sosial, altruism dan kurang pentingkan diri sendiri. Timbal balik kepercayaan atas ketidak berkepentingan dan tidak pentingkan diri indeed berkembang dalam long term ianya beri manfaat untuk pelaku. Timbal balik ini ialah apabila pernah selamatkan seseorang then later dia pulak balas pertolongan kita in future dan selamatkan hidup kita.

If you accept tindakan altruism from others but fail to timbal balik pada later time, itu makna we cheating. All of us pernah cheating, dari semasa ke semasa. But if kerap berlaku,  di sini kita akan berada dalam group psycopath. Masalah dengan psycopath ini ialah akan lambat atau cepat akan ada bad reputasi.

Karektar psycopath ini pada zaman ini boleh dikategori sebagai suka ikut gerak hati, individu yang gagal ikut rentak hidup or plan hidup,  berlegar tanpa tujuan dari person ke person,  kerap bertukar tempat kerja dan kerap berpindah randah dari bandar ke bandar. Mereka ini boleh dirujuk dengan terma plan jangka pendek dan  goals dengan kewujudan hidup secara nomad, kerap putuskan perhubungan,  kekeluargaan kurang baik,  berpindah dari satu tempat ke tempat lain, kerap tukar kerja dan alamat dan kehidupan yang parasit

Kaedah utama dalam pembelajaran ini ialah membandingkan perbezaan budaya dalam perlakuan antisosial atas faktor ekologi dan persekitaran yang menimbulkan perbezaan penghasilan strategi dan kelakuan sosial

Kaum Indians Yanomamo tinggal di hutan hujan tropika di Utara Brazil dan Selatan Venezuela dengan total populasi about 20,000. Mereka menetap dalam kampung2 yang dianggarkan bersize antara 90 ke lebih kurang 100 org. Berkerja hanya 4 jam sehari, mengusahakan tanaman dan sayuran2. Juga tinggal dalam kawasan yg kaya ekologi.

Kaum ini tidak takut akan sesuatu dan sangat agresif. Budak2 lelaki hidup sosialnya berkelakuan agresif dari usia muda lagi, permainan mereka ialah melempar tombak dan menembak panah kepada budak2 lain. Awalnya mereka sama as others boy in this age, scared to be violence tapi realized later that they have too to prepare for the battles.

30% of them especially male death due to violence. 44% men over age 25 dah killed  someone,  bagi capai taraf unokai. Some kill more,  and one unokai had killed 16 times. Punca ialah sexual jelousy as dijangka dari perspektif evolusi dan satu spesis di mana kaum wanitanya dijadikan pelaburan bagi penghasilan parental yang tinggi. Mereka juga menyerang kampung2 lain atas tujuan pembunuhan berasaskan dendam,  boleh ambil masa hingga 4 hari untuk membunuh, babitkan 10-20 dalam kumpulan penyerang.

Unokais ada average 1.63 wives compared to non killers men only have 0.63 wives. Then unokais have in average 4.91 children compared to non killers, 1.59. Karektar nya ialah lots of wives and kids. And this ciri2 psycopath barat. Sebab itu Lambroso mengaitkan criminal offenders as primitif.

While Mundurucu women terangnya lebih tertarik kepada lelaki yang tahu membunuh. Either coincedence, or masuk akal, kita dengar wanita yg berperwatakan soft, tenang dan menarik mahu kahwini serial killers in prison. Begitulah kisah2 sensual serial killers di barat especially nya. Adakah wanita ini ada kaitan dengan gen primitif?

Murders of children most likely berlaku pada 1st year of baby's life. Lebih banyak kejadian bayi dibunuh pada hari mereka dilahirkan. Bayi2 ini adalah hasil dari nafsu, pregnancies yg tidak dirancang. Mereka ini ada dipukul hingga mati (paling banyak occur), diserang, dilemaskan, dibakar, ditikam atau ditembak.

Kebanyakkannya yg terlibat dalam pembunuhan ini ialah their own family in the house, lebih tinggi rate dari stranger. Seorang kanak2 juga 100 kali lebih tinggi dibunuh oleh keluarga tiri dari yang berkaitan dgn genetikalnya. Perhatikan,  if case didera, stepparents lebih 6 kali lebih tinggi mendera kanak2 yg bukan genetik mereka,  normally yg berumur 2 tahun, berbanding keluarga kandung kanak2 itu.

Ibu juga ada yg killed their children. Possibility tinggi mother killed their children up to reasons; atas dasar nafsu,  baby born unplanned so she want move on; maybe her mate moved out and she's better continue her life without this  burden,  better attract new mate.  Some mothers too after giving birth having puerperal psychosis iaitu meroyan. Mereka berada dalam situasi deep depression dengan ciri2 psykotik, berada dalam kekecewaan dan kemarahan,  maybe kill their kid. Because condition ni selalu berlaku pada 1 in a thousand mothers after birth.

Ada juga reason lain, as the baby maybe lahir dengan tidak normal, yang kurangkan harapan atau tipis untuk hidup or ada sakit kronik yg boleh menambahkan beban atau sumber kewangan parent. Genes selfish inside the teenage killer mom maybe sumber kepada cold-blooded behavior.

How about raping the wife? He just need rape a women. Mempersenyawakan a women with their offspring,  because they have hundreds of millions sperma yg always ready. Sex act is quick. After finished, men can walk away, never see the women again. He knows women can dan will care their kid. Here can see, selfish genes have reproduced.

A rapist sukakan wanita subur. Pilih victim,  cause mereka tahu harus pilih yang mampu buat penghasilan dari umur wanita itu. Mereka find wanita yg small waist,  lebih attractive, as budaya seluruh dunia mengiyakannya.  Small waist juga related to increased fertility hence better health. In teori mereka lihat how she looks sedar atau tidak.

But,  not all choose victims attractive. Ada pernah buat satu kajian,  a rapist choose unattractive women to rape. Because he thinks that kind of women not get enough sex so it's okey give sex that she really wants. Wanita yg dirogol kadang2 mencapai orgasm, sekalipun mereka meronta dan trauma dengan penyerang. But hard to admit and embarrassed that they achieved orgasm.

Man selalunya akan choose wanita yang tak perlu ada emosi involvement. Sebab mereka can or tak perlu ada komitmen lepas sex. Lain dengan wanita,  need komitmen untuk membesarkan anak bersama so mereka need more emosi, personal relationship. Dan jarang lelaki akan kill the women they rape even ada potention,  sebb mereka nak keturunan mereka hidup. Man ganas terhadap wanita selalunya punca by sexual jealousy especially babitkan keganasan fizikal dan mental. Cemburu juga menyebabkan suami kill his wife.

Women juga lebih concerned about kecurangan. Jika berlaku mereka akan rasa hilang protection, sokongan emosi dan sumber nafkah yang disediakan oleh partner mereka. So punca suami rogol wife ialah dari kecemburuan. Men force sex on their partner memiliki sifat cemburu yang tinggi. Lelaki juga akan rogol his partner atas dasar kecurangan bilamana mereka balas dendam.

Violence boleh bermula seawal usia remaja hingga puncak 19 tahun. Wanita ada juga yang ganas tapi lebih kepada berhati2 kerana kehidupan peribadi bagi mereka lebih kritikal pentingnya demi memastikan keturunan mereka dapat hidup. Mereka juga lebih takut jika libatkan body injury, as mereka develop fobia ke atas haiwan, dan medical serta prosedur dental. Mereka juga lebih concern ke atas kesihatan dari lelaki dan lebih kerap berjumpa doktor.

Beza jantina berkeadaan agresif terbahagi kepada tiga (kajian oleh John Archer from Uni of Central Lancheshire:-

1. Keagresifan fizikal - yg paling tinggi kerap berlaku
2. Keagresifan lisan - lebih rendah
3. Keagresifan tidak langsung - boleh diabaikan

Kekerapan wanita boleh menjadi agresif jika kecederaan fizikal mereka pada tahap minimal. Mereka lebih kepada keagresifan tidak langsung, yang mana antara tindakan mereka ialah singkirkan orang lain dari perhubungan sosial dan aktiviti group serta merosakkan reputasi victim dari group mereka dengan cara bergossip, menyebarkan rumor,  mengaibkan individu dan sebagainya

Rather than violent secara fizikal wanita lebih take passive agressive strategies. Caranya lebih kepada panggil competitor nya ugly,  mengejek penampilan,  komen ke atas bentuk badan, rosakkan reputasi pesaing dengan mengatakan ramai boyfriends, tidur dengan ramai lelaki etc





Comments

  1. As claimed by Stanford Medical, It's indeed the ONLY reason women in this country get to live 10 years longer and weigh on average 42 lbs lighter than we do.

    (And actually, it really has NOTHING to do with genetics or some secret-exercise and absolutely EVERYTHING to related to "how" they are eating.)

    P.S, What I said is "HOW", and not "WHAT"...

    Tap this link to see if this short test can help you release your true weight loss potential

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Perfect Fingerprint

Lohong hitam di antara ruang masa fizikal dan ghaib : Perspektif Sains dan Al-Quran

Ulasan buku :Roh oleh Ibnu Qayyim Al Jauziyah