Pre-history Diseases


PRE-HISTORY DISEASES

Human fossils adalah salah satu cara how we traces the pre-history diseases,  from around million years ago. Most of them show evidence of yaws. Yaws ini adalah sejenis penyakit berjangkit yang menular di kebanyakkan tropical countries,  yang diakibatkan oleh bacterium yang menyebabkan kulit melecet, menimbulkan luka2 yang boleh develop menjadi deep ulcer.

Yaws juga produces swelling,  dan lesions more serius,  akan menampakkan kesan rangka pada tubuh. Ia dikatakan as related to syphilis,  even tidak boleh dipindahkan melalui sentuhan seksual.

Tumors juga bukan setakat leave traces but also develop trauma from skin breakage and gangguan tumbesaran dan peningkatan tubuh.  Some other disease can be found on animals remain,  such as arthritis found in remain cave bears.

Bahan fossils banyak leaves us traces of prehistoric disease. Sleeping sickness adalah sejenis wabak endemik yang berlaku disebabkan oleh gigitan sejenis serangga terbang yang terdaoat di Afrika dan ianya menghisap darah,  jika tidak dirawat dengan segera boleh menbawa kematian.

Kesan bermulanya sleeping sickness ialah dengan rasa pening,  sekaligus secara progresifnya menyerang kelenjar limpa or lymph nodes or glands,  produces rash on skin  dan sendiri terasa sakit.  When protozoa enter the brains - coma and deaths not long waiting.

Masyarakat purbakala dahulu hidup berpindah-randah.  Setiap kali mereka berpindah,  mereka membawa sekali virus dan wabak ke tempat lain.  Dan mereka sendiri vulnerable (terdedah) to penyakit baru. Begitu juga diet makanan mereka adalah herbivors iaitu yang memakan tumbuhan, tetapi hidup di kawasan bertanah (mereka dahulu mostly tinggal atas pokok), peluang meneroka alam haiwan lebih mencabar. Kita tahu bahawa kebanyakkan virus menumpang pada hidupan haiwan.

Fenomena sama berlaku pada manusia moden.  Apabila kita berada dikawasan luar dari kawasan kita seperti melancong atau ke tempat lain,  keinginan merasa makanan tempatan mendorong kita menikmati berbagai jenis makanan.  Namun,  tidak lama pasti perut kita meragam dan habit ke tandas berulang kali.  Fenomena ini masih tidak dapat dirungkai oleh sains, kenapa dan mengapa?
Wabak penyakit juga mudah menyerang petani yang mengusahakan tanah. Mereka exlosed kepada billions bacteria in the soil, jika pun tanah dan tanaman tidak menyebabkannya,  namun binatang ternakan menjadikannya.

Purbakala pada waktu ini masih assumed that disease is happened as punishment for wrongdoing and sin, leprosy (kusta),  is example. Proved to this is regarding about Egypt people believed that happened to Nile's river became flood of blood is because of bad treated to their Messenger of God or Nabi2 mereka.  Itu dalam persepsi keagamaan,  but even true,  must be explanation in science.

Few experiment taken,  and research done. Possibility dalam sungai Nil itu berdiam satu algie air jernih known as Burgundy Blood algae,  di ketahui wujud since 3,000 years ago,  and stlll with us today. Apabila algae itu mati, maka ia mencemar air menjadi red,  hence the Nile becomes change to blood. Whether it is coincidence, the scientific facts had been accepted.

Begitu juga berkenaan satu masa dikatakan satu wabak menyebabkan 'the first-born die'. Mereka dizaman itu assumed that it was cursed of sins,  but according to one theory said that it possibility caused by grains supplies becoming infected to fungus.  By culture,  bayi adalah yang pertama kali diberi makan dengan new grains,  therefore the first to die.

In Egypt terdapat sejenis parasites iaitu cacing merupakan bahaya kesihatan selama berjuta tahun kerana ianya can infected to human body. Jangkitan berlaku melalui air yang diminum,  memasak daging yang tercemar,  unwashed hand while eating food,  tanah tercemar yang menjangkiti kulit.  Cacing jenis S. Mansoni dan S. Haematubium menyebabkan terjadinya schitosomiasis [orang yang berkerja di bahagian agriculture  sangat terdedah,  caused by blood flukes from siput dari freshwater (air tawar) yang memgeluarkan larva dan meresap dalam kulit]. Egypt became infected when they immersed in river water,  for bathing etc.  Menyebab kan terjadi ulcer pada bladder then passed in urine. Rare disease.

Dalam Book of Eyes by Clement Alexandria (150-215 C),  stated that ancient Egyot had 42 book of knowledge and 6 were medical. Cancer is rare to them.  Assumed untreated  cancer will produces large tumors before death.

In Ebers papyrus also mention 'leprosy' is skin disease but it is puzzle history.

Hippocrates father of medical in ancient stated that from his observation,  supernatural one of the reason.

Malaria,  Hippocrates first describe in writing. Fever produce in alternate day called Tertian and every 3rd day is Quartan.  Infectious by stagnant water (air bertakung),  persekitaran dan musim menyumbang faktor besar dalam penyerebakkan wabak.  Apabila demam,  bengkak berlaku,  maka perlu untuk memasak daging dsn ikan dengan betul dan bersih untuk avoid muntah dan food poisoning.

China is the oldest discovered infected with disease in the world.  At 3000 years ago found record on oracle bones [shoulder bones of oxen or kerbau used as board of writing in ancient time] in carve symbols. In pictogram showing a man lying on a bed alone which arrow of disease shoot him. 
In Rome time,  Galen recorded that everyday 10 thousand people suffered jaundice [penyakit kuning pada kulit yang disebabkan oleh penyakit hati or penurunan kritikal sel darah merah]. Rome yang padat penduduk memudahkan disease spread with huge by vermin,  flies,  nyamuk,  dogs dan berbagai lagi.  And most dangerous is Malaria. Poor ventilation dan amalan 'public bath' iaitu sejenis pemandian secara traditional bagi merawat berbagai penyakit seperti leprosy,  tetapi,  ia juga turut merebakkan wabak dan kuman untuk berjangkit melalui luka yang terbuka dalam air dan pembersihan kurap,  kusta dan kulit2 yang tertanggal. 
New disease yang direkod dalam Book Natural History,  iaitu Mentagra,  jangkitan pada mulut melarat ke seluruh muka dan menyebar secara slowly to whole body.  Though it is not life threatening tapi its disgusting,  shaming and who was infected better prefer to death.  Possibility infected by kissing, mostly kalangan upper class males.

Athen,  adalah pencetus kepada pandemic diseases melalui bubonic plague or wabak bubonic disebabkan oleh gigitan fleas (kutu). Ia menyerang sistem limfa hingga terjadinya bisul especially pada groins (pangkal paha), ketiak,  leher,  depends on which part of bitten. If bengkak within a week menyurut,  ia akan recover.  If not,  die. Bengkak yang dialami vary in size.

Comments

Popular posts from this blog

Perfect Fingerprint

Lohong hitam di antara ruang masa fizikal dan ghaib : Perspektif Sains dan Al-Quran

Ulasan buku :Roh oleh Ibnu Qayyim Al Jauziyah