Kisah manusia gagal


Cacat. Tidak semua manusia mampu menerima realiti yang dia cacat, samada cacat sejak lahir mahupun cacat kerana keadaan tertentu,  cacat kekal atau sementara. Dalam keadaan begini manusia cacat boleh menghadapi dua keadaan :
1. Boleh meratap dan menyesali keadaan dan sentiasa mengharap bantuan orang lain, terus menerus sehingga mati.
2. Mengatasi kelemahan dan kecacatan dengan kemahuan yang kuat dari kekuatan fizikal dan minda, dengan bayaran harga tertinggi melalui senaman, latihan fizikal, kesabaran dan bangkit dari kelemahan.

Ikhtibar dari kisah manusia2 GAGAL :-
♥ Annelette Kellerman - then, lemah dan sering sakit. Later, she wins competition of papan anjal dan mempunyai perfect body shape in the world.
♥ Sandow - then, sering sakit dan lemah.  Later, dia became the tough man dan perfect body shape in the world.
♥ Andrew Carnegie is a poor man. He started working with upah $4 per month.  Later, dia berjaya as besi waja business yang memperolehi jutaan income dan banyak menghadiahkan library di every town in his country but still had a lots of money. 
♥ Thomas Edison started his job as paper boy on trains. Later dia menjadi pereka yang terkemuka di dunia dengan melakukan experiment yang kerap gagal.
♥ Michael Faraday dilahirkan dalam kandang and anak tukang besi. Later, dialah yang discovered science of electric and became scientist at his time.
♥ Joseph Fels born in a small house in virginia. His parents are very poor. Low education. Started job as penjual sabun. Later, with his high sacrifice dan saving, he bought sebuah kilang sabun dan menjadi jutawan.
♥ Ulysses Grant gagal as a business man and he works as wood cutter. Nine years later he became president of America.
♥ Julies Caesar s pengidap sawan but he berjaya menawan dunia.
♥  Demosthenes ialah gagap. Dia penuhi mulutnya dengan batu dan menjerit kuat melawan bunyi ombak. Later dia became pemidato terbaik 

Usia tua bukan penghalang kepada kejayaan. Bagi sesetengah manusia permulaan usia tua atau usia setelah persaraan adalah merupakan permulaan kepada kejayaan lebih besar.

♥ Walter Damrosch at the age of 75, wrotes and handle of his own opera operation
♥ Kant writing a lot of his philosophy after age of 75.
♥ Monet famous France Painter still melukis at age 86.
♥ Van Humbolt started his famous work Cosmas at age 66 and finished at age 90.

Adakalanya kesakitan mental emosi adalah satu hukuman untuk perasaan bersalah samada benar atau illusion conscious mind. Deep. Hinggakan kita tidak menyedari puncanya dan menyalahkan perkara lain. I also learned from this. At least some of problem deceased start from mind. Some people yang lemah tidak menjadikan kekurangannya satu halangan untuk berjaya.

♥ Beethoven adalah seorang pekak.
♥ Milton wrotes Paradise Lost after he became blind.
♥ Alexander Pope lumpuh dan tidak boleh bergerak tetapi dia pengkarya sastera yang teragung.
♥ Joan of Arc farmer girl yng illiterate dan tiada cukup wang, became hero to her country France.

Kecacatan,  miskin, bernasib malang, kurang pendidikan dan usia tua boleh diatasi dengan kuasa kemahuan dan kuasa minda.








Comments

Popular posts from this blog

Perfect Fingerprint

Lohong hitam di antara ruang masa fizikal dan ghaib : Perspektif Sains dan Al-Quran

Ulasan buku :Roh oleh Ibnu Qayyim Al Jauziyah