They are innocent until proven guilty

Saya sekarang tengah mendalami ilmu criminology.  Secara teorinya ilmu ini mengesahkan tentang behaviour offender, characters,  soul and penyebab kenapa mereka sebagai pelaku jenayah.

Makin mendalam ilmu makin buat saya nak kaji lebih mendalam tentang penyebabnya. Nak hukum mereka ni secara direct tak fair jugak. Semua manusia dilahirkan putih suci,  bersaksikan Allah sebagai Tuhan yang satu dan berjanji menjadi hambaNya yang baik dan patuh.

So? Mana silapnya? 

Ok..apa yang saya dalami ini, teori dan praktikal, adalah berpunca dari akar umbi iaitu root from their parents. Most of pelaku ni adalah mental ill. Talk about mental ill, adakah semuanya dangerous?  Serial killers?  I don't think so.  Dulu masa saya kecil sampailah umur saya 17 tinggal dengan my grandparent di kampung di pahang, ada a few dalam kg tu pesakit mental. Dibiarkan lepas je tapi tak der pulak dengar kejadian bunuh or ancaman kat kg tu. Budak2 siap main2 lagi dan certain tu ejek2, biasalah budak2.  Tapi mereka tak serang dan kacau orang.

Apa puncanya mereka alami mental ill? Ada yg punca demam panas dari kecik, jatuh tangga dan ada sorang tu dapat sakit setelah pergi camping dengan kawan2 nya ke hutan lipur, kononnya puteri bunian suka dia, macam2 lah dan mereka masih dipelihara dengan kasih sayang oleh parents. Mereka tidak disisihkan. 

Tak boleh juga kata offenderd ni hasil dari bullies victim since child to adult. Sebabnya mereka sentiasa ada family yang always encourage mereka to be strong. Ada love dan yang membulinya cuma kawan2 dan orang luar. Dan certain mangsa buli ni berjaya hingga ke peringkat tertinggi dengan akhlak yang baik dan menjadi manusia berjaya baik di kalangan keluarga mahupun masyarakat.

Punca sebenarnya yang paling bahaya ialah datangnya dari inner, tekanan perasaan kerana tiada ruang untuk melepaskan. Kajian showing yang thesr offenders sometimes a witness to what we called is family violent. Since child dia dah tengok ayahnya membelasah emaknya,  dia sendiri kena abused dengan ayah atau maknya,  siblings tak ambik tau dan turut serta membuli dan ditambah lagi dapat tekanan daripada luar seperti kawan2 juga membuli, people avoid her or him, mocking them, so this the part very dangerous.  If tak ditolong early stage, you already know what will happens in future.  

Let think. You are depressed.  Now.  Right now.  And no one to help solve that. And you still got impressed from both sides but you tak tahu who you will be to go. No one care about you. What would you do? Be the killer right now? No! You akan pendam day by day sampailah few years, sampai jiwa tu tak mampu lagi tanggung beban then, you need something to lepaskan. Kali ni lepasan tu lebih kuat dan keras. So mereka akan berdendam dengan people yang buat mereka menjadi begitu. But! Mereka tidak akan lepaskan kemarahan itu kepada causes tapi mencari same features to melempiaskan dendam.

Kenapa mereka tak mahu lepaskan pada orang yang menjadikan mereka sakit? Habis ceritakan? No..they will not do that. They are more smart than us. Mereka rasa puas apabila orang2 penyebab dapat lihat implikasi atas perbuatan mereka yang lampau dan terus menghantaui kehidupan mereka hingga akhir hayat while manusia lain jadi mangsa. Logik kan dekat situ?

So..what we do now is help them from early stage. And for parents, control your anger. Lebih baik hentak kepala ke dinding dari lepaskan kepada anak2,  if you know akan membawa kesan buruk masa depan. Mana2 kanak2 atau remaja yang kita kenal rapat yang bermasalah, jangan mudah menghukum, selidik dan kaji kehidupan mereka. Must be something else happened into their family.  Buah tak akan rosak kalau benihnya dari sumber yang kualiti. Sebab, apabila keadaan sudah parah dan offender telah cukup dewasa tanpa rawatan dan kasih sayang. .you are already late kecuali datang hidayah Tuhan untuk dia bertaubat..

You will see..the children's yang dulunya you abused, still obedient to you, sentiasa hormat you..but, out of your sights..he is the monster!  Kamulah people should responsibility to what was happened to your own child! Think!









Comments

Popular posts from this blog

Perfect Fingerprint

Lohong hitam di antara ruang masa fizikal dan ghaib : Perspektif Sains dan Al-Quran

Ulasan buku :Roh oleh Ibnu Qayyim Al Jauziyah