Setiap pejuang mempunyai misi

Jihad dan perang are different.  Jihad ialah mempertahankan kehormatan agama dan menegakkan panji2 agama. Normally is for muslim battle but not all muslim battles are for jihad. Jihad dikategorikan sebagai melakukan dengan ikhlas kerana Allah swt dan bukan sewenangnya menyerang tanpa tujuan dan alasan. Jihad berlaku apabila orang2 kafir kerap mengganggu orang2 islam yang mengakibatkan bahaya yang lebih besar seperti kerosakan harta, pembunuhan tanpa dapat dikawal, menganggu sistem ekonomi serta mencemar kesucian agama islam dan menyerang hak2 individu penganut agama islam. Maka kerana reason yang strong itu Allah perintahkan melakukan jihad. Bukanlah seperti pada pandangan orang2 barat dan nonmuslim yang umat islam suka berperang hanya kerana nafsu.

Perang ialah manusia melakukannya bukan atas dasar agama tapi material dn keduniaan. Perang untuk kuasai negara yang mempunyai ekonomi yang mantap dan kaya dengan sumber hasil, merebut tahta, perang saudara dan berperang demi kepuasan dan nafsu dan ingin dianggap sebagai penakluk dunia. Seingat saya dalam sejarah dunia hanya wujud tiga kuasa besar yang mana tiga kuasa besar ini bukan seperti kuasa2 besar yang ada pada zaman moden ini malahan penguasaan kuasa besar pada World War 1 & 2 pun tidak mampu menandingi kuasa besar zaman silam.

Mereka ini ialah Kerajaan Hun, yang berkuasa bermula pada 441 Masehi dan menguasai Timur dan barat dan hampir merobohkan ketamadunan dan kehebatan kerajaan Rome ketika itu. Keduanya Kerajaan Islam yang mulanya dimonopolikan oleh kerabat Nabi Muhammad saw iaitu Kerajaan Abassiyah iaitu keturunan Syaidina Abbas paman kepada baginda Rasul, yang menguasai hampir sepertiga kerajaan dunia timur dan barat malahan sampai ke Afrika, sebelum ianya dimusnahkan kerajaan Mongol khan. Kerajaan Mongol adalah kerajaan terakhir yang berjaya menguasai hampir keseluruhan dunia ini sebelum ianya ditewaskan kembali oleh penyatuan kembali negara2 islam yang tidak sempat dikuasai oleh Monggol dengan dibantu oleh sepupu kepada penakluk Mongol yang terakhir Hulagu Khan.

Di antara ketiga kerajaan besar ini hanya kerajaan islam yang bebas dari kezaliman perang dan tiada penindasan atas musuh, memperlakukan musuh dengan adab dan akhlak yang baik dan penuh pertimbangan tanpa merendahkan martabat islam. Selain itu Hun dan Monggol mempunyai ciri2 yang sama, kejam, buas, no mercy, no consideration, cruel murdered and hungry for proud. But one thing for sure,  no surrender on the battlefield except for coward. All men must die even not on battlefield. But why not die gloriously in battle? Baik untuk jihad dan perang, each fighter menginginkan imbuhan selepas kematian mereka. Jihad for heaven and perang for proud and remembered. But all in peperangan. War was much like a hunt over the steppes and the best hunters always make the finest soldiers!

I am interested to study about Hun because the Hun is the kemuncak kepada permulaan kuasa2 besar. Bukan tiada langsung wujud kuasa2 besar pada zaman ancient, zaman2 before Century or sebelum kelahiran Nabi Isa AS. Tapi Hun ialah pembuka kepada ruang disortasi kepada kemodenan perang  dan attitudes pelaku perang yang lebih buruk dari sifat kebinatangan. Contohnya Raja Attila raja Hun, ketika menyerang Margus, iaitu nama modennya ketika ini Pozarevac, sebuah negeri di Serbia, melakukan kezaliman tanpa sifat perikemanusiaan dengan slaughtered sesiapa sahaja yang ditemuinya samada anjing, kucing, orang2 gereja, kambing, babies dan old man. Setiap jalan hanya dipenuhi dengan darah. And you know what..dah jadi seperti pesta darah. Tapi berlainan pula dengan musuh2 Hun..mereka tidak mampu melawan atau memburu kembali Hun kerana hunting Hun on the open ground seperti hunting seekor singa dalam hutan yang gelap.  

Apa rahsia kejayaan Hun? If Sun Tzu with his The Art of War but apa kurangnya Hun even tidak tercatit pada mana2 risalah atau penulisan tetapi pengalaman yang diceritakan oleh mereka yang pernah terlibat peperangan dengan Hun dari generasi seterusnya mengagumkan kita. Mereka tidak perlu prinsip perang seperti The Art of War, hanya berdasar dari gerak hati dan penelitian ketika suasana perang. Attitude Hun after they lost many of their soldiers, they will stop for a while. Untuk apa? Untuk recovered dan plan misil baru, menguatkan kembali semangat perang dan mengatur strategi baru. Cara ini tidak lebih kurang akan menjadikan musuh mereka tertekan kerana menunggu tindakan selanjutnya. Hun juga suka menghantar sekumpulan kecil dari soldiers mereka at first to fight the enemy in purpose to learning style perang musuhnya dan kelemahannya tanpa disedari oleh pihak musuh taktik mereka. Sometimes, that everything is beautiful just the way it is..with all the beauty and pity and horror mingled, the way the God have made it? And that really there is no evil. How could it be otherwise? And that even death is beautiful? And dalam suasana peperangan sendiri masih adakah lagi harapan? Harapan untuk melihat dunia yang cerah..tanpa senjata tanpa tumpahan darah..aman dan manusia kembali kepada fitrah asal. Betul kata orang zaman dulu kala yang harapan ketika suasana berkecamuk adalah tanda kebodohan. Di saat hura hara dan kemusnahan. And so...there's grace and light.
Namun, pada siapa kita patut bertanya ini? Politician yang normally basis dalam mencetuskan peperangan itself? Politician. .tidak seperti poets yang do not live in the world of the Good and the Beautiful. 



Product details

  •  Paperback | 592 pages
  •  132 x 198 x 40mm | 358.34g
  •  
  •  Orion Publishing Co
  •  Orion (an Imprint of The Orion Publishing Group Ltd )
  •  London, United Kingdom
  •  English
  •  map
  •  0752893904
  •  9780752893907
  •  109,360
  • Actually saya baru sempat ulas buku ini. Buku ini mengisahkan tentang keadaan bangsa Hun yang pernah hidup di kalangan bangsa manusia yang lain. Cuma membezakannya ialah mereka bangsa yang asalnya terbuang akhirnya menjadi penakluk dunia zaman silam, tak ubah seperti perjalanan hidup bangsa Monggol. Mereka no mercy. Mereka dalam perbualan samada sesama mereka atau dengan musuh2 mereka sentiasa penuh dengan kelicikan dan tidak jelas maksudnya pada musuh. Mereka tiada agama dan tidak tahu apa2 pun tentang agama. Pada mereka Tuhan mereka ialah Tuhan matahari. They are greedy for gold.  Memang itu tujuan mereka. Atilla sangat2 suka memusnahkan musuhnya yang mana dia merasa musuh itu  insulted him and his people dan dia menjadi semakin kuat dengan menghancurkan lebih banyak musuh2.  Bangsa Hun tidak boleh dibeli dengan harta dan pangkat. Bagi mereka maruah adalah perkara paling penting yang harus dipertahan. Yes, they greedy for gold but gold only make him power for buy more weapons, memperkuatkan angkatan tentera, membeli tentera2 luar, kuda perang dan shiftless mercenaries.

Ramai pakar2 sejarah zaman moden berpendapat bahawa adalah berkemungkinan Gog Magog adalah dari keturunan mereka. Bangsa Hun adalah dari pecahan bangsa Monggol yang berpecah arah dan jika diselusuri lebih detail keturunan mereka bersambung dengan Sam Bin Nuh. Bangsa yang cepat marah dan mempunyai lidah yang tajam. Fizikal luaran mereka seperti sifat binatang buas, muka yang leper, yellow skin, mempunyai tulang pipi yang tinggi dan bermata yang sangat kecil. Mereka sangat suka makan daging dan kadang2 daging binatang buruan tidak dimasak dan dimakan mentah. Mereka suka minum susu dan suka memakan dan menggunakan lemak kambing gurun untuk disapukan ke badan mereka sebagai pertahanan diri dari musim sejuk Sycthian yang boleh membunuh kerana kesejukkan yang melampau. Kehadiran mereka dalam gerombolan amat ditakuti oleh penduduk2 dan musuh2 dan kelibat mereka sering dilihat mendaki gunung2 yang tinggi dengan berkuda dan pakaian mereka adalah dari kulit binatang buas yang diburu.

Kekejaman bangsa Hun memang tidak dapat di sangkal  kerana mereka banyak memusnahkan beratus2 bandar dengan membunuh ramai orang2 di setiap bandar yang dihancurkan dan dilewati dan tidak dapat dihitung jumlahnya. Mereka tidak mengira apa status musuh, sampaikan pada satu tahap mereka menangkap para ahli gereja, monasteries,  biara, rahib lelaki perempuan dan menyembelih mereka dalam kuantiti yang banyak. 

Saya terfikir jika kita berada dalam situasi yang begini, apakah harapan kita? We don't want this for our future generations but if it was ditakdirkan what should we do? Have we got enough protection di saat pedang, peluru dan keris tidak lagi berguna? The only left is our spirit. People spirit sometimes might be tested for make them stronger than before. Action makes men brave. Inaction makes them timid.















Comments

Popular posts from this blog

Perfect Fingerprint

Lohong hitam di antara ruang masa fizikal dan ghaib : Perspektif Sains dan Al-Quran

Ulasan buku :Roh oleh Ibnu Qayyim Al Jauziyah