Pengurusan Mesyuarat Yang Berjaya Part 2
PERMULAAN
PENYEDIAAN
Kebanyakkan perancang event dan mesyuarat pasti
akan berkahwin dengan senarai yang perlu dibuat mereka untuk alasan yang sangat
baik. Rangka kerja dan timeline yang baik akan menentukan kunci tugas dan
tarikh serta menjadikan keutamaan mereka teratur. Tanpa perancangan yang baik
segala yang dirancang pasti menemui kegagalan.
Apa yang dikatakan dengan timeline atau garis masa
itu? Untuk apakah mesti diadakan, penting sangatkah? Sesetengah orang
menganggap garis masa itu adalah senarai penting tarikh atau peristiwa penting
dalam kehidupan mereka. Namun, bagi perancang mesyuarat senarai timeline itu
adalah tarikh untuk sekatan bilik supaya tidak ditempah oleh pelanggan lain, tarikh
deposit, tarikh penerbitan, tarikh surat menyurat dan sebagainya yang berkaitan
dengan mesyuarat. Perancang yang mengunakan garis masa jenis ini hanyalah
mengingatkan supaya mereka tidak terlepas tarikh kritikal atau penentuan.
Perancang yang lain pula lebih kepada catitan garis
masa yang sempurna untuk setiap tugas termasuk individu yang bertanggungjawab
untuk tugasan tersebut, tarikh sepatutnya tugas itu diselesaikan, dan tarikh
sebenar tugas2 itu harus diselesaikan. Garis masa lebih sempurna daripada
sebelumnya tetapi masih beridentitikan peristiwa penting dan boleh digunakan
untuk event yang besar dan untuk penglibatan ramai staf.
Selebihnya, mereka menggunakan kedua2 kombinasi
kaedah di atas. Bagi mereka merangka garis masa yang luar dari tugas kerja
tetap akan mendatangkan hasil yang bagus. Maka, jangan pandang remeh dengan
value senarai timeline ini kerana ia akan menjaga setiap tugasan itu atas
landasan yang tepat, supaya deadlines tidak ketinggalan. Pastikan timeline itu
tepat dan fleksibel. Perancang harus menggabung kunci utama dalam pembentukan
timeline iaitu kunci tugas dan kunci tarikh. Antara yang boleh dijadikan contoh
untuk membuat senarai timeline ialah membangunkan matlamat dan objektif
mesyuarat itu, menentukan pembuat keputusan dan rangkaian arahan, lantik pihak
yang bertanggungjawab, menentukan tarikh kalendar untuk mesyuarat akan datang,
menentukan tema dan tajuk keseluruhan, menentukan keseluruhan format (untuk
penceramah, bengkel, resepsi dan sebagainya), menderaf program topic dan
agenda, prepare the budget, menentukan polisi dan prosedur dan sebagainya.
Untuk rangka kerja yang lebih mudah, perancang
harus mengkategorikan setiap skop tugas itu dan mewakilkan tanggunjawab kepada
staf untuk spesifik kategori. Antara lain timeline yang dicadangkan ialah
mengenal pasti sesuatu peristiwa itu dahulu dan barulah ditambahkan tugas
spesifik tentang peristiwa itu. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, tugas
tidak akan berakhir setelah selesai mesyuarat atau event itu, dalam segala
aspek banyak perkara yang perlu dilakukan lagi, terutama yang menyumbang kepada
program tersebut. Now, you have great timeline. A timeline is a work in
progress, and you will change it as your situation changes.
Menyediakan
Peruntukan Bajet
Menganjurkan mesyuarat memakan belanja yang cukup
besar samada kecil atau besar apatah lagi membabitkan event, yang mungkin
disertai bukan sahaja ekhibitor dalam negeri malah antarabangsa. Maka, senarai
awal untuk segala perbelanjaan mesti dirancang dengan sebaik mungkin. Senarai
seperti bayaran aktiviti (golf dan sebagainya), perbelanjaan pentadbiran,
penyenarai kegunaan pengkomputeran dalaman, perbelanjaan syarikat untuk
destinasi, kegunaan barangan dan sebagainya perlu diambil kira. Perancang perlu
memilih vendor yang berpotensi yang mengikut bajet yang ditetapkan syarikat.
Selesai menyenaraikan perbelanjaan yang dijangka, harus mengambil kira manfaat
yang akan didapati daripada vendor2 yang bersaing untuk pembekalan khidmat atau
barangan. Harus melihat kepada kualiti servis atau produk mereka, kebolehan
syarikat mereka bagi memenuhi kriteria yang ditetapkan dan kesanggupan mereka
menangani kesulitan jika terjadi masalah pada barangan atau servis mereka.
Jangan bimbang untuk berunding dengan vendor kerana mungkin penganjur perlukan
khidmat mereka pada masa2 seterusnya.
Dalam menyediakan bajet harus diingat beberapa
perkara berkaitan dengan majlis anda:-
·
Fikirkan tentang kualiti program yang anda
anjurkan. Kunci kejayaan bagi pengendalian mesyuarat ialah kualiti yang
disediakan. Termasuk dalam kategori ini ialah penceramah atau penyampai yang
berkualiti ketika majlis berlangsung.
·
Pastikan anda inginkan acara mesyuarat anjuran
syarikat diadakan setiap tahun, maka, perkara yang paling peserta tidak lupa
ialah makanan yang disediakan, jadi jangan skip tentang makanan.
·
Acara yang menarik mesti disediakan bagi
menambah minat peserta yang hadir seperti acara makan malam atau demonstrasi
barangan atau servis
·
Peserta memang suka menjalinkan hubungan jalinan
kerja atau perniagaan apabila hadir ke majlis2 mesyuarat professional ataupun
event, maka berikan mereka ruang untuk
beramah-mesra dan kegiatan talk to talk learning.
·
Sebagai penganjur baru persidangan, anda
sememangnya perlukan kehadiran ramai khalayak bagi menyertai program. Reka
sesuatu yang menarik bagi menarik perhatian orang ramai untuk hadir dalam
program anda.
Sambungan :
http://mindabeku.blogspot.my/2015/09/keputusan-dalam-mesyuarat.html?m=1
Untuk memastikan bajet diteliti dengan jelas,
perkara penting ialah senaraikannya atas kertas, boleh menggunakan spreadsheet kerana ianya lebih mudah dan
tak perlu menulis dengan tangan. Hanya pastikan anda mahir dan belajar
bagaimana mengendalikannya. Ianya memudahkan kerja kerana segala numbor akan
dikira secara automatik apabila dimasukkan data2.
Kos tetap dan kos berubah berbeza dan perancang
harus tahu perbezaan ini kerana ianya berguna. Kos tetap ialah akan menanggung
perbelanjaan berkaitan dengan kehadiran peserta. Kos berubah pula ialah yang
akan berubah menurut bilangan kehadiran peserta. Titik pulang modal yang dikira
pula ialah untuk menentukan samada mesyuarat itu mendatang pendapatan mahupun
kerugian. Ini bermaksud jika mesyuarat yang dianjurkan bertujuan mengutip
keuntungan, dan hasil itu adalah dari bayaran pendaftaran, maka anda perancang
perlu tahu jumlah kehadiran peserta untuk pengiraan titik-pulang modal.
Kos Tetap (FC) ditentukan dengan kos sewaan bilik
mesyuarat, perbelanjaan untuk penceramah, kos pemasaran, kos audio visual, dan
banyak lagi. Andaikan kos tersebut semuanya adalah RM75 ribu. Tentukan pula Kos
Berubah (VC) atas individu dan harus diingat jumlah kehadiran peserta sukar
untuk ditentukan. Penganjur harus pastikan kos termasuk makanan dan minuman,
material pendaftaran, pemberian hadiah dan sebagainya, dan andaikan kos
tersebut ialah RM200 seorang. Maka, untuk pengiraan Titik-Pulang Modal, mesti
mengandaikan bayaran pendaftaran (FR), lebih kurang RM500 seorang. Maka,
formula tersebut ialah:
FC + (FR – VC) = Kehadiran Peserta
75,000 + (500 – 200) = 250 peserta
Ini bermaksud anda perlukan seramai 250 orang untuk
membayar fee pendaftaran sebanyak RM500, untuk meliputi kos mesyuarat.
Tetapi, andai amaun tersebut masih tidak mencukupi
target, apa yang boleh penganjur lakukan ialah:
·
Tambahkan bilangan para peserta
·
Tambahkan bayaran pendaftaran
·
Lantik penaja
·
Mengurangkan perbelanjaan semuanya Kos Tetap dan
Kos Berubah, but may be difficult, right?
Mungkin penganjur patut memikirkan tentang
bagaimana cara untuk menjimatkan kos. Mungkin anda boleh mencuba idea seperti
di bawah ini:-
a. Dapatkan
khidmat runding cara apabila memilih kawasan seperti parking percuma,
pengangkutan airport, panggilan percuma, tempat penyimpanan barang percuma dan
sebagainya.
b. Tempah
makanan dan minuman dalam bentuk kuantiti, bukan secara individual
c. Jika
memerlukan, cuba tempah dengan cara on-consumption
iaitu, hanya makanan dan minuman yang dibuka dan digunakan sahaja seperti
makanan Granola, Bars dan makanan berbungkus serta minuman botol. Makanan dan
minuman yang tidak digunakan tidak akan di caj oleh pihak fasiliti.
d. Bawa
sendiri data projector dan laser pointers
jika diperlukan, dan ini adalah penjimatan yang sangat besar.
e. Cuba
berunding dengan pihak fasiliti untuk servis permintaan khas seperti lawatan
luar dan pembelian barangan samada mereka akan kenakan caj, jika tidak memenuhi
bajet, maka cuba tanganinya sendiri.
Pemilihan
Tempat
Memilih tempat untuk dianjurkan mesyuarat, event
dan sebagainya, kedengarannya seperti satu kerja yang senang. Tetapi jika tiada
perancangan dan persediaan, ianya akan mengubah menjadi mimpi ngeri bagi setiap
perancang dan penganjur. Sebelum pemilihan dilakukan, seperti biasa, lihat pada
tujuan dan objektif program tersebut. Tempah tempat untuk mesyuarat yang
berasaskan perniagaan di fasiliti yang menyediakan perkhidmatan khusus untuk traveller perniagaan dan mesyuarat yang
sentiasa bergerak pantas, atau untuk yang selalu membawa famili apabila
berurusan di luar kawasan. Bergantung kepada bajet, parti dan keraian juga
boleh diadakan jika menepati tema bagi event tersebut. Berhati2 apabila memilih
tempat untuk mengadakan mesyuarat kerana ianya boleh meninggalkan efek bagi
penganjuran yang akan datang dan juga bagi menjamin kejayaan mesyuarat anda.
Penganjur perlu mendapatkan permohonan untuk
cadangan (RFP) bagi menentukan keperluan anda dalam mesyuarat tersebut
berdasarkan matlamat dan objektif syarikat. Perlu ada document bertulis bagi
mengesahkan permohonan tersebut. Panggilan telepon mungkin berisiko jika tidak
ditentu-sahkan melalui dokumen kerana tiada rekod atas perbincangan. Permohonan
bertulis menjimatkan lebih banyak masa kerana pihak yang menyediakan fasiliti
akan melantik pengurus jualan bagi memeriksa ruang dalam fasiliti mereka
sebelum perbualan selanjutnya berlaku. Mereka akan dapat menolong memudahkan
tugas anda jika anda faham keperluan anda.
Senaraikan perkara yang perlu anda tahu sebelum keputusan
dibuat. Antara yang perlu anda pastikan daripada pihak fasiliti :-
a. Berkenaan
dengan cukai bilik, samada bilik tetamu, bilik peserta, makanan dan minuman,
fee perkhidmatan, atau resort atau lain2 fee seperti penghantaran barang dan
pengemasan bilik.
b. Kos
untuk pengangkutan dari lapangan terbang, masa diambil untuk servis tersebut
dan sebagainya.
c. Pertanyaan
tentang menu untuk set bankuet dan senarai harga audio visual.
d. Waktu
bagi servis bilik etc
Penganjur boleh mengadakan lawatan ke tempat
mesyuarat lebih awal bagi tujuan pemeriksaan atau mengenal pasti samada sesuai
atau tidak bagi program mesyuarat tersebut. Walaupun kebanyakan pihak fasiliti
telah menyediakan penerangan dan tour secara online tetapi anda tidak akan
melalui pengalaman melainkan melihat sendiri kemudahan tersebut secara nyata.
Anda juga boleh melihat bagaimana pihak fasiliti menyediakan keperluan untuk
pekerja mereka dengan makan di kafetaria yang mereka sediakan untuk pekerja
untuk melihat secara personal layanan mereka kepada pekerja. Pihak penganjur
juga mesti memberitahu kepada pihak hartanah yang menyediakan perkhidmatan
tujuan mesyuarat untuk menghantar kertas cadangan mereka kepada penganjur
supaya penganjur boleh membuat pilihan yang mana sesuai dengan konsep mereka.
Penganjur juga mesti memberitahu mereka andai tidak terpilih dengan ucapan
terima kasih atas cadangan mereka dan sertakan alasan yang kuat. Etika yang
diamalkan ini akan memberi pandangan
yang bagus untuk mereka jika berurusan dengan penganjur pada masa akan datang.
Seterusnya, maklumkan kepada pihak yang bertanggungjawab atas kawasan yang
telah dipilih kerana mereka adalah individu yang patut tahu berkenaan ini di
samping pekerja yang akan membantu penganjur melaksanakan tugas penganjuran
mesyuarat.
Perundingan
Perundingan adalah cara yang selalu diamalkan oleh
kebanyakkan orang apabila membabitkan urusan perniagaan, baik dengan pembekal,
penjual dan sebagainya. Berunding mestilah dengan berhemah dan berada pada
keadaan situasi sama rata pada kedua-dua pihak. Penting untuk memahami
pergeseran apabila berunding dengan kontrak. Pergeseran yang dimaksudkan disini
ialah apabila berlaku pengurangan bilangan daripada perjanjian awal berkaitan
dengan fasiliti mesyuarat atau pada bilik yang telah disekat dengan jaminan
untuk program penganjur. Penganjur harus membayar kepada pihak fasiliti atas
kerosakan pada kehilangan profit pihak fasiliti. Pengiraan pergeseran
kebiasaannya dilakukan oleh pihak fasiliti dan penganjur atau perancang harus
bertanggungjawab memahami dan berunding berkenaan pengiraan tersebut. Pastikan
pengiraan menggunakan istilah hilang profit daripada menggunakan hilang hasil
dan menetapkan kerosakkan akan dikurangkan dengan penjualan kembali oleh pihak
hotel. Pastikan juga peratus profit secara jelasnya tercatat dalam kontrak.
Perlu difahami bahawa mengadakan mesyuarat dalam
fasiliti seperti hotel bukanlah percuma. Maksudnya, setiap aktiviti yang
berlaku melibatkan pekerja dari pihak fasiliti mesti dibayar untuk pekerja yang
bertugas menyusun kerusi dan meja dan menyediakan makanan. Mereka juga bertugas
untuk membersihkan ruang awam, menjawab panggilan telepon, mengendalikan
hadiran secara langsung, parking dan menghidangkan makanan. Mesti juga sentiasa
fikir bahawa pihak hotel juga ingin profit dan manfaat dari mesyuarat yang
dianjurkan iaitu penempahan bilik hotel. Jika penganjur menempah bilik hotel
pada jumlah yang mencukupi target mereka, kebiaasaannya walau tidak menentu,
akan mengurangkan sedikit sewa untuk bilik mesyuarat. Teliti akan caj yang
tidak dijangka seperti ganjaran, penghantaran dan kendalian bagasi, caj
penghantaran melalui penerbangan dan caj perkhidmatan, tercatat dalam kontrak. Penganjur
sepatutnya tidak membayar caj tersebut jika terdapat dalam kontrak bahawa fee
adalah sepertimana yang dikemukakan dalam kontrak.
Namun, ada beberapa perkara yang penganjur tidak
boleh melalui proses perundingan seperti caj cukai, bayaran lesen, insuran, fee
perkhidmatan dan ganjaran. Kos untuk ini perlu dimasukkan dalam bajet dan
pelaksanaan mesyuarat. Caj yang diluar jangkaan pasti akan memeranjatkan pihak
majikan, jawatankuasa dan individu2 yang luar dari industri terbabit seperti
lesen music, insuran dan sebagainya, tetapi sangat penting bagi menjamin
keselamatan dan kelancaran program itu sendiri. Musik yang dimainkan ketika
event berlangsung mesti mendapat lesen dari pemilik hak cipta. Di Amerika,
musik dilindungi di bawah Undang2 Hak Cipta sepertimana harta intelektual iaitu
buku2, filem, foto dan artikel.
Caj perkhidmatan adalah mandatori caj ditambah
sebagai perkhidmatan. Manakala caj ganjaran adalah caj sukarela yang diberikan
atas servis yang diberikan baik dan tidak dikenakan cukai. Penganjur boleh
berunding untuk memasukkan bil bagi caj perkhidmatan bagi servis pekerja secara
berasingan dan tidak dikenakan cukai, tetapi mungkin agak sukar jadi lebih baik
kerja ini dilakukan oleh seseorang untuk mendapatkan bahasa kontrak yang sesuai
untuk tujuan ini. Untuk mesyuarat dan event yang besar memang berbaloi
dilakukan. Berbeza pula dengan organisasi yang dikecualikan cukai, harus
diberitahu kepada vendor lebih awal dan sertakan salinan sijil pengecualian
cukai. Perlu berhati2 kerana setiap Bandar dan Negara mempunyai pihak berkuasa
yang berasingan. Penganjur bertanggungjawab untuk mendapatkan dan memberi sijil
pengecualian cukai kepada hotel atau vendor. Tanpa sijil tersebut mereka tiada
kuasa untuk tidak mengutip cukai daripada pihak penganjur. Kerja yang perlu
dilakukan oleh perancang dan dipertanggungjawabkan.
Insuran, penganjur harus memilikinya, begitu juga
vendor dan perlu memahami kandungan insuran tersebut. Temui wakil insuran yang
fahami akan mesyuarat perniagaan dan
pastikan anda dilindungi jika terdapat sebarang insiden. Polisi insuran itu
termasuklah:-
a. Liabiliti
umum komersial (CGL). Ia meliputi kecederaan individu dan kerosakkan harta.
b. Gangguan
dan pembubaran persidangan. Melindungi organisasi dari kehilangan kewangan
untuk mesyuarat. Ini termasuk kebakaran, gempa bumi, kemusnahan fasiliti
mesyuarat dan lain2 sebab. Ulaskan polisi untuk kaveat dan pengecualian sebelum
membelinya.
c. Pengarah
dan pegawai (D&O). Ianya meliputi sukarelawan, pekerja, pegawai, pemegang
amanah dan ahli jawatankuasa yang mendokong perniagaan bagi pihak pertubuhan
jika terjadi tindakan undang2.
Hotel
Kontrak
Perjanjian antara pihak penganjur dengan hotel
memerlukan kerjasama dan adalah kontrak penting bagi mewujudkan keseimbangan
tugas dan pemahaman bahagian masing2. Cara terbaik bagi setiap pihak yang
terlibat dalam kontrak bagi mengelakkan kontroversi dan tindakan undang2 ialah kejayaan
kontrak yang menentukan dengan jelas niat bagi setiap pihak. Ianya bukan
semudah mengenggam tangan setelah selesai menandatangani kontrak. Anda
bersetuju dengan terma dan tarikh serta kadar yang ditetapkan dalam perjanjian,
tetapi kejayaan paling besar ialah penglibatan pihak penaja dan hotel.
Kebanyakkan mereka, selain dari pihak peguam, lebih percaya bahawa kontrak yang
pendek lebih baik dari kontrak yang panjang lebar, walaupun ini tidak
semestinya penentuan kes.
Item dan perkara yang perlu dimasukkan dalam
kontrak adalah seperti berikut:-
a. Identiti
pihak yang terlibat. Gunakan nama yang tercatat dalam pengenalan rasmi.
b. Niat
kontrak itu
c. Tujuan
mesyuarat diadakan.
d. Nama
dan tarikh mesyuarat/event/persidangan
e. Kenalan
atau individu yang diberi kuasa.
f. Sekatan
Bilik tetamu. Nyatakan cara ketibaan peserta, jenis bilik dan bilangan setiap
satu bagi satu malam
g. Tarikh
semakan dan pergeseran yang dibenarkan untuk sekatan bilik.
h. Tarikh
keluar dan masuk
i. Kadar
bilik:-
·
Nyatakan kadar jenis bilik samada single, double, standard atau deluxe.
·
Nyatakan formula yang digunakan dalam menetapkan
kadar untuk mesyuarat/event satu atau dua tahun, peratusan kadar semasa,
peratusan jaminan kadar pasti masa depan
·
Nyatakan jika hotel menawarkan kadar promosi
sepanjang mesyuarat/event dan sebahagian dari peserta menerima tawaran itu,
maka bilik tersebut dapat dikirakan dalam bilik yang telah anda ambil. Anda
juga boleh memohon pihak hotel tidak menawarkan kadar promosi kepada orang awam
sepanjang tarikh mesyuarat atau sekurangnya kepada syarikat lain.
·
Masukkan peruntukan audit yang menyatakan bahawa
hotel akan membenarkan penaja akses kepada senarai tetamu supaya penaja boleh
menentukan ketepatan hotel yang diambil
dan laporan penginapan. Senarai pendaftaran penganjur mesti dibandingkan dengan
senarai tempahan hotel.
·
Nyatakan semua jenis bilik, tarikh ketibaan
setiap satu dan kadarnya.
·
Nyatakan cukai jualan semasa dan katil hotel.
j. Rekod
ejen mesyuarat/perancang event.
k. Kadar
percuma kakitangan dan bilik.
l. Tempahan.
m. Deposit.
n. Aturan
bil. Nyatakan apakah bayaran secara individu dan keadaan akaun utama. Pastikan
siapakah yang diberikuasa menandatangani MA.
o. Laporan
mesyuarat/event.
p. Suite
penginapan
q. Parking
Makanan dan
minuman
a. Fungsi
makanan dan minuman. Berikan kepada pihak hotel angka awal untuk kehadiran yang
dijangkakan.
b. Cukai/ganjaran.
c. Caj
dan latihan waiter dan bartender.
d. Pergeseran.
Jika pihak hotel memasukkan klausa pergeseran untuk fungsi makanan dan minuman
(F&B), sertakan satu salinan asal anggaran hasil F&B yang penaja akan
tanggung.
Setiap pihak mesti memahami akan ganti rugi
kontrak, yang terbahagi kepada dua situasi. Ganti rugi sebenar adalah amaun yang telah ditetapkan, dalam
perjanjian yang akan diterima oleh orang yang menderita akibat perbuatan ingkar
daripada pihak satu lagi. Bagaimanapun, undang2 tidak membenarkan menuntut
gantirugi atas kecuaian yang secara munasabahnya boleh dielakkan dengan usaha
yang setimpal.
Manakala Gantirugi
Jumlah Tertentu ialah amaun yang
dipersetujui oleh kedua2 pihak pada masa kontrak itu, dan sebelum sebarang
perlangaran kontrak berlaku, sebagai pampasan berpatutan jika kontrak
dilanggar. Klausa gantirugi ini hanya dikuatkuasakan jika terdapat kriteria
yang benar2 bermunasabah. Gantirugi perlu dibuktikan spesifik dan menentukan
jumlah tertentu yang alami perlanggaran. Antara yang perlu dikenakan penalti
atau gantirugi ialah secara amnya, gantirugi didefinisikan sebagai kehilangan
profit, bukanlah 100% dari kehilangan hasil. Hilang profit pula didefinasikan
sebagai hasil kasar plus perbelanjaan boleh ubah. Penalti tidak dibenarkan
dalam undang2 kontrak. Penalti hanya akan wujud jika sebelah pihak cenderung
untuk mendapatkan benefit lebih dengan menguatkuasakan klausa gantirugi jumlah
tertentu daripada jika kontrak itu telah dijalankan atau dilaksanakan. Pihak
yang mengalami kerosakan mempunyai tanggungjawab untuk mengurang kerosakkan melainkan jika pihak2 bersetuju untuk ganti
rugi jumlah tertentu yang munasabah. Harus difahami, tiada pihak yang
bertanggungjawab pada pihak lain. Satu pihak gagal dalam mematuhi kontrak
berhutang kepada pihak lain melainkan ditetapkan.
Bagi memastikan situasi berlaku di bawah kawalan,
penganjur atau perancang harus mengikuti klausa yang boleh melindungi daripada
berlakunya sesuatu diluar kawalan:-
a. Menentukan
bahawa hotel akan menyekat syarikat saingan menempah hotel pada tarikh yang
sama ketika program anda berlangsung
b. Pihak
hotel juga mesti memastikan tiada kebisingan atau gangguan luar ketika
berlangsungnya majlis mesyuarat seperti kerja pengubahsuaian dan pembangunan
ruang baru dan sebagainya.
c. Kemerosotan
kualiti. Pihak fasiliti harus memastikan kualiti perkhidmatan dan produk mereka
mesti berada dalam fisikal yang baik apabila kontrak telah ditandatangani.
Memandangkan semua pihak bersetuju untuk menanggung
kerugian gantirugi maka berhati2 sebelum menandatangani klausa gantirugi dan
memahami risiko dan tanggungjawab. Selain itu perhatikan terma2 dalam undang2
supaya lebih memahami isi kontrak itu, seperti:-
·
Insuran. Kedua pihak harus bersetuju mempunyai
insuran bagi melindungi kepentingan masing2.
·
Jaminan, tugas dan tanggungjawab pihak2
terbabit. Pihak hotel harus menyediakan jaminan bagi keselamatan kebakaran dan
kod kesihatan bagi seluruh negeri. Pihak penganjur juga mesti menjamin bahawa segalanya adalah di bawah kawalan.
·
Kos perjanjian. Masing2 pihak berhak ke atas fee
guaman dan kos ketika kes di bawa kepada tindakan.
·
Memastikan kontrak tidak melibatkan pihak ketiga
tanpa persetujuan pihak yang sama2 terlibat dalam kontrak.
·
Pihak yang berkuasa menandatangani perjanjian.
Pemasaran
Pemasaran dan mesyuarat tidak dapat dipisahkan
kerana kedua2nya bertindak serentak bagi memastikan kelancaran program.
Pemasaran diikatakan sebagai perniagaan yang serius, diperlukan untuk
menjadikan kehadiran peserta pada tahap terbaik. Pemasaran yang baik
menggalakkan potensi peserta bagi
memahami tujuan mereka menghadiri mesyuarat itu.
Sesiapa yang terlibat harus memahami alasan
mesyuarat itu diadakan. Kempen2 yang dijalankan mestilah dapat menarik
perhatian dan menujukan minat untuk kehadiran orang ramai bagi menyertai
program penganjur, serta menjadikan mereka mudah untuk menghadirinya.
Pekerja2 mesti dimotivasikan untuk sama2
menjalankan program anjuran syarikat dengan mewujudkan activiti bersama mereka
dan melibatkan mereka untuk bersama2 menjayakan mesyuarat terbabit.
Kadang2 kehadiran orang menghadiri mesyuarat adalah
kerana kepopularan seseorang penceramah yang dijemput terutama penceramah
utama, maka info berkenaan penceramah adalah sangat penting kerana audien mesti
mengetahui topik yang akan dibincangkan
dalam mesyuarat.
Tidak dinafikan penghasilan brosur2 berkenaan
sesuatu mesyuarat atau event adalah mahal, tetapi ia adalah lambang imej bagi
syarikat dan event itu sendiri. Disamping, masyarakat suka pada sesuatu yang
boleh dipegang dan dilihat secara nyata. Brosur haruslah menarik dan mesti ada
impak visual, serta brosur tersebut mestilah kelihatan professional. Melabur
dengan menggunakan kertas yang berkualiti dan sedikit impak warna. Namun,
sebelum menbuat brosur, tentukan bajet dan kos bagi tujuan tersebut. Jika anda
membayar upah untuk pereka bentuk grafik, ianya tentu memakan kos tetapi mereka
lebih berkemahiran untuk tugas2 tersebut, maka ianya berbaloi. Seorang pereka
profesional pasti tahu teknik untuk menampakkan tujuan mesyuarat itu pada
brosur itu seperti menjadikannya menarik perhatian audiens dan menaikkan imej
syarikat anda.
Kemajuan teknologi makin memudahkan tugas bagi
mempromosikan event dan mesyuarat yang dianjurkan. Lakukan promosi pemasaran
secara dalam talian dalam laman web
syarikat atau blog untuk perbincangan pre-mesyuarat. Promosi tidak
dilakukan hanya sekali tetapi mesti kerap dilakukan. Penghantaran email juga
boleh dilakukan dengan cara mengingatkan peserta akan tarikh mesyuarat itu
dengan bahasa yang bersesuaian kerana kadang2 audiens akan mudah jemu jika
diingatkan kerap. Oleh itu, mestilah menggunakan peringatan yang sopan kepada
peserta yang sudah mendaftar, kerana mereka juga boleh terlepas pandang atau
terlupa.
Melakukan pengiklanan dalam penerbitan perdagangan
mungkin agak mahal tetapi mesti memastikan mencapai target audien yang
diinginkan supaya mereka hadir ke mesyuarat anjuran. Pernahkah anda terfikir
untuk mengadakan kerjasama dengan organisasi lain dalam penganjuran event
mesyuarat? Pastinya kedua2 pihak hanya mahukan benefit atas penganjuran mereka
dan anda mempunyai alasan untuk mewujudkan program yang kukuh, mencapai audien
yang ramai dan mempunyai dasar yang kukuh bagi perundingan dengan pihak
fasiliti kerana anda membawa kumpulan audien yang besar. Ini juga memberi
faedah kepada peserta kerana mereka boleh menghadiri dua event atau mesyuarat
untuk hanya satu pengangkutan atau perjalanan.
Semakin awal penganjur menghebahkan program event
semakin besar kemungkinan peluang untuk mendapatkan minat dan kehadiran audien
yang besar.
Pameran dan Ekspo
Kejayaan mengendalikan pameran bermakna anda telah
mendapat pembeli dan penjual berada dalam satu bilik pameran. Untuk melakukan
ini, penganjur harus melakukan pertunjukan dan demonstrasi produk serta servis
kepada kesemua pihak para ekhibitor dan peserta yang hadir, yang meluang masa
dan wang mereka, memasarkannya, menjual ruang pameran, mendapatkan kehadiran
dan menghasilkannya.
Ekspo kebiasaanya adalah satu pameran yang cukup
besar, yang dihadiri dan dibuka kepada orang awam, yang cuma membayar fee
kemasukkan di pintu utama. Manakala, pameran perdagangan kebiasaannya adalah
dibuka hanya untuk peserta yang berdaftar sahaja, yang mungkin berkait rapat
dengan tema dan matlamat pameran tersebut di pamerkankan. Produk2 yang
dipamerkan dalam pameran perdagangan boleh memakan kos yang bukan murah malah
mencecah sampai ribuan dolar. Kos2 itu termasuk kos sewaan tapak dan material
iaitu pemunggahan, perbelanjaan perjalanan, ppromosi brosur dan pemberian, masa
yang diperuntukkan luar dari waktu pejabat yang melibatkan ramai pekerja dan
fee pendaftaran penyertaan.
Jika ingin mengadakan pameran yang kecil, yang
lebih mengurangkan kos, cara mempamerkan hanya barangan produk, iaitu hanya
dengan memamerkan barangan pada tempat2 yang telah disediakan. Para penjual
cuma perlu membawa brosur dan barangan pamer yang kecil. Penganjur yang ingin menganjurkan laluan
pameran perdagangan boleh mencuba menggunakan idea ini seperti tempatkan resepsi
pembukaan dalam ruang pameran, jadual untuk servis makanan dan minuman,
sediakan ruang untuk mendemontrasikan produk yang terkini kepada para pempamer
memperkenalkan barangan mereka, wujudkan cabutan bertuah untuk hadiah utama
pada tarikh akhir dan waktu persidangan.
Pusat konvensen memang khusus untuk dibina untuk
penganjuran ekspo yang berskala besar dan juga pameran perdagangan, namun dalam
satu2 kes penganjur boleh juga mengunakan ruang ballroom dalam hotel. Pusat
persidangan secara tipikal tidak sesuai digunakan untuk pameran yang berskala
besar. Oleh itu, sebelum menentukan tempat yang sesuai penganjur harus
pertimbangkan perkara seperti keadaan bangunan itu, fee untuk sewaan, insuran,
tempat kemasukkan barang, sekuriti, prosedur penghantaran dan ruang yang
diperlukan.
Penjualan ruang pameran kepada para penpamer adalah
secara jualan pakej, mengandungi kerusi meja, tempat plug dan mungkin sedikit
design. Sebagai tambahannya pula, penganjur boleh menawarkan jualan untuk
meletakkan ruang pengiklanan dalam program tersebut, boleh juga caj mereka
untuk tempat premium bagi lokasi pameran dan sebagainya. Pihak yang menyediakan
pakej ruang itu kebiasaannya adalah kontraktor servis ekspo atau juga
decorator. Mereka bertindak menyediakan khusus pelbagai servis termasuk
merekacipta ruang pameran, sewaan barangan, menyediakan rajah plan dan tanda-nama.
Di sini kita boleh nampak unik hubungan antara penganjur, ekhibitor dan kontraktor
servis ini. Pihak ekhibitor yang memerlukan servis yang tidak ditawarkan oleh
penganjur boleh berurusan secara langsung dengan pihak kontraktor servis dan
hanya perlu membayar fee tambahan bagi servis yang tidak ditawarkan dalam pakej
ruang. Oleh itu, perbezaan kos ketara
bagi penganjuran pameran perdagangan yang melibatkan keseluruhan ketiga pihak
ini dengan bajet mesyuarat atau event yang tiada peserta pameran.
Prospectus ekhibitor dan borang permohonan yang
mengandungi segala penerangan, potensi ekhibitor perlu tahu sebelum keputusan
dibuat untuk menyertainya, harus disediakan. Pihak penganjur juga perlu
memastikan kehadiran ramai khalayak ke program pameran kerana situasi pameran
yang tidak dikunjungi ramai orang adalah satu mimpi buruk bagi pihak penganjur
sendiri, penaja dan ekhibitor. Wujudkan konsep yang disukai oleh orang ramai,
tema yang menarik dan hiasan ruang yang kretif. Pihak penganjur juga harus
menitik beratkan setiap undang2 dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak
berkuasa di kawasan yang dianjurkan pameran itu. Komunikasi antara penganjur
dan ekhibitor juga perlu wujud persefahaman berkenaan beberapa isu seperti
prosedur untuk memunggah kemasukan dan keluar barangan, penerangan sekuriti, pengecualian
liability, keperluan insuran, penyimpanan dan penghantaran, pembinaan dan
halangan bagi ruang pamer, prosedur assignment ruang dan prosedur untuk
penguatkuasaan dan peraturan.
http://mindabeku.blogspot.my/2015/09/keputusan-dalam-mesyuarat.html?m=1
Comments
Post a Comment