Final Project: Archimedes Palimpses
“Philosophy is written in this vast book, which lies continuously open before our eyes.
But it cannot be understood unless you have first learned to understand the
language and recognise the characters in which it is written. It is written in
the language of mathematics, and the characters are triangles, circles and
other geometrical figures. Without such means it is impossible for us humans to
understand a word of it, and to be without them is to wander around in vain
through a dagrk labyrinth” – Galileo wrote in 1623, recovering the spirit of the
science of Arhimedes.
Bahagian akhir article saya berkenaan dengan sejarah
Matematik yang dicipta oleh seorang manusia hebat, kesinambungan dari Ilmu
Segala Benda yang diwariskan Adam AS untuk anak cucunya.
Alexandria pada ketika itu adalah sebuah Bandar yang masih
muda, ditubuhkan pada 7 April 331 Sebelum Masihi oleh Alexander The Great.
Beliau telah menggantikan Memphis sebagai ibukota bagi Mesir. Pada tahun 305
Sebelum Masihi (SM), selepas kemangkatan Alexander, ianya telah digantikan oleh
Ptolemy dan Bandar tersebut menjadi pusat kegemilangan bagi kebudayaan Greek.
Pada 280 SM, sebuah kuil yang dinamakan Temple to the Muses,
ianya adalah kenali sebagai Muzium Pertama didunia telah dibina. Para sarjana
banyak menghabiskan masa mereka di sana bagi kelanjutan penguasaan serta
perbincangan bagi ilmu mereka. Eratos, seorang dari kenalan Archimedes yang
selalu menerima surat dan risalah dari beliau telah mengambil inisiatif,
menyimpan segala surat2 beliau di museum tersebut. Surat2 beliau telah
diletakkan di bahagian teks untuk sains.
Eratos berharap bahawa generasi akan datang akan menyelidik dan membaca
serta mampu memahami tulisan2 Archimedes yang nampaknya tidak mampu difahami
oleh rakan2 dan golongan sarjana pada zamannya. Eratos bagaimanapun, hidup
sekitar sampai umur beliau 80 tahun sahaja. Akhir hidupnya beliau menjadi buta,
dikatakan beliau dalam tulisannya juga sengaja sukarela berlapar dan hidup
dalam kebuluran.
Pada abad pertama Selepas Masihi (M), direkodkan seseorang
yang bernama Hero telah melakukan salinan ke atas manuscript Archimedes
tersebut. Palimpsest pertama dilakukan. Hero ini dalam sejarah dikatakan adalah
seorang yang berminat pada teori Groin Vault, ukiran pada garisan batu
turus. Beliau menulis Risalah yang
bernama Metrica yang membicarakan tentang Manuscript Method,karangan
Archimedes. Beliau akui bahawa bukan senang untuk memahami penulisan
Archimedes. Simply too difficult. Kebijaksaan Archimedes sebenarnya banyak
dikaji pada selepas kematiannya, sekurang2nya 50-100 tahun selepas itu. Manusia
yang banyak mengkaji text beliau ialah Pappus, yang gemar discussed tentng
semi-regular poleydra. Eutocius, daripada Palestine, lahir pada 480 M,
melakukan kajian dan penerangan tentang text beliau. Bagi membuktikan kajian
itu beliau berjumpa dengan gurunya, Ammonius, dan telah membuktikan hasil kerja
Eutocius.
Sesungguhnya hasil penciptaan Archimedes boleh dilihat pada tanda2
yang dibina di Konstantinople. Konstantinople ialah dunia bagi ilmu sebelum
kemunculan dunia islam Baghdad pada zaman kegemilangan Abbasiyah. Pada tahun
425 M Maharaja Theodosius II telah mengasaskan Pembelajaran Kesusasteraan dan
Falsafah. Pada tahun 532-537 M bangunan terbesar di dunia ketika itu iaitu
Gereja Hagia Sophia telah dibina mengikut formula geometri bagi asas pembangunannya. Arkitek mereka, Anthimius dan Sidore yang
merupakan pakar dalam konsep dan teori disiplin Archimedes telah merekabentuk
dengan menggunakan diagram dan numbers,
kerja yang dilakukan dengan teori matematik.
CODEX ABC
Archimedes dalam risalahnya telah menghuraikan permasalahan
matematiknya dalam beberapa tajuk yang kemudiannya di simpan dalam bentuk
Codex. Codex tersebut terbagi kepada tiga iaitu Codex A, B dan C. Senarai Codex
tersebut :-
1.
A, B dan C – Balancing Planes
2.
B dan A – Quadrature of the Parabola
3.
A dan C – Sphere and Cylinder, measurement of
the circle, spiral lines
4.
B dan C – On floating bodies (terkenal dengan
sejarah ‘Uereka’)
5.
A – Conoids and Spheroids, Sand-Reckoner
6.
C – Method and Stomachion
Codex C inilah yang mengalami proses Palimpsest. Ianya
seperti manuscript Zaman Pertengahan. Sebelum zaman penggunaan kertas Papirus,
kulit binatang meluas digunakan sebagai pilihan semulajadi bagi penulisan.
Kulit binatang lebih berkualiti kerana ianya lembut, melancarkan penulisan dan
tahan lasak, selain tahan kepanasan dan permukaannya lebih rata dari Papirus.
Namun, selepas penemuan teknologi papyrus, kulit binatang semakin lama semakin
dilupakan. Selain dari kemusnahan eko system, penganiayaan terhadap binatang
malah manusia juga mula berjinak menjadi seorang vegetarian. Kertas kulit ini
dipanggil Parchment. Dibandingkan dengan
Papirus dan Parchment, Papirus walau mempunyai tengangan yang kuat namun mudah
patah apabila digulungkan.Maka, Codices ini telah dibuat dari Parchment,
ianya survived better than those made of papyrus. It is more durable than paper.
Lihat saja, kebanyakkan ramai lagi manusia zaman sekarang masih menggunakan
Parchment pada Sijil dan Awards dengan penggunaan kulit domba.
Cara pembuatan parchment bukanlah sesuatu yang seronok untuk
dilakukan. Hati manusia harus benar2 keras. Terutamanya bagi manusia pemakan
sayur or vegetarian, membunuh binatang bukanlah sesuatu kebiasaan. Untuk
mendapatkan kulitnya, sudah tentunya
binatang akan dibunuh dan darahnya akan dikeringkan dari uratnya. Ia akan
diuliti, bawah perutnya akan dibelah, kakinya akan dipotong dan dari situ
kulitnya akan ditanggalkan. Setelah itu, kulit tersebut akan direndam dengan
campuran air kapur dari batu kapur.
Campuran tersebut boleh memusnahkan tisu organic pada kulit haiwan
tersebut. Ia akan memecahkan epidermis dan lemak tepu di samping melarut
sambungan urat2 yang menghubungkan bulu2 binatang ke kulitnya. Di bawah lapisan
kulit terdapat kolagen iaitu, sejenis protein yang terbentuk dari tiga rangkaian amino asid. Kolagen inilah
bahan terpenting dalam pembuatan kertas kerana menjadikan parchment tahan
lasak. Selepas kulit tersebut beberapa hari dijemur, bahagian sisa yang
tertinggal pada bahagian dalam kulit akan dibuang menggunakan pisau rata. Bila
dikeluarkan lemak yang tepu tersebut dengan cara menegangkan pada frames kayu,
ianya akan menjadi tegang.
SEJARAH PALIMPSEST
Archimedes adalah legend. Beliau menjadi inspirasi kepada
manusia lain selepasnya. Seorang pencipta teknologi yang genius dan brilliant.
Filippu Brunelleschi, telah dipuji sebagai Archimedes Kedua
apabila beliau membina sebuah kubah Florence Cathedral pada permulaan abad
ke15. Beliau dikatakan menggunakan kaedah Parabola Archimedes. Leonardo Da
Vinci, yang kita kenali sebagai Pelukis Monalisa adalah juga seorang saintis,
menggunakan konsep Archimedes bagi membuat pengiraannya sendiri. Leonardo
mengambil konsep dari risalah Balancing Planes, dimana Archimedes cuma
membicarakan tentang bagaimana mencari pusat
gravity dalam pengiraan planet ini, tetapi Leonardo melangkaui anggapan
itu dengan mencuba mencari pusat gravity
dalam pepejal juga, dengan menggunakan teknik Archimendes sendiri. Dan dia berjaya
dengan teori mencari pusat gravity dalam
tetrahedron atau pyramid segitiga.
Namun, Leonardo terlepas pandang akan risalah Archimedes yang lain. Beliau
hanya mengkaji risalahnya tentang Balancing Planes, namun, tentang teori pusat
gravity itu, Archimedes telah mengetahuinya 1,700 tahun sebelum Leonardo. Dalam
risalah Method, Archimedes telah menemukan pusat gravity yang lebih komplik
dari tetrahedron itu sendiri – pepejal dengan permukaan melengkung! Dalam satu suratnya kepada Eratosthenes,
Archimedes telah membuat pengiraan pusat gravity bagi paraboloid (segment
sfera, segment 3 angka demensi, segment hyperboloid)(kita boleh jumpa istilah
ini dalam matematik sekarang). Ianya, bukan dari Codex A dan B, yang mana kedua
manuskrip itu telah dikenali zaman pertengahan tersebut, tetapi dari Codex C,
yang mana telah tidak diketahui di mana text asalnya ketika itu. No wonder, Leonardo
terlepas pandang!
Palimpsest
Penyalin teks zaman silam dipanggil scribe. Kerja seorang
scribe ini dilakukan sebelum printing dicipta iaitu menyalin teks dari asal
kepada beberapa salinan atau dari teks lain kepada teks lain.
Codex C, teks asalnya mengandungi risalah berkenaan
Balancing Planes, Stomachion dan termasuk Method. Kita bayangkan yang asalnya.
Sedangkan Codex C ini terpisah dari Codex A dan B berkali2 dalam masa puluhan
tahun semenjak SM hinggalah Masihi. Palimpsest ini seperti yang telah
diterangkan dalam Projek Archimedes saya sebelum ini ialah, parchment yang
telah melalui proses kitar semula dalam penyalinan teks. Setakat ini, itu
istilah yang mampu diterangkan. Begitulah yang terjadi kepada Codex C –
parchment yang mengandungi risalah penting dalam dunia sains ini telah melalui
proses malang tersebut. Ianya telah digunakan untuk menulis doa2 sembahyang
bagi pihak gereja!. Dengan menggunakan jus oren dan sponge, risalah tersebut
telah dipadam, tanpa sedikit pun campuran bahan acidic. Namun, ibarat seperti
menggunakan liquid paper, belum sempat liquid itu kering ianya telah dituliskan
teks yang baru di atasnya, maka tulisan lama akan timbul bersama2 dngan tulisan
baru. Daripada situlah, manusia zaman moden menghadapi masalah bagi membezakan
yang asli dan yang tiruan.
Jauh melangkau ratusan tahun selepas peristiwa itu, seorang
Profesor dari Copenhagen, Profesor Heiberg, pada 16 Julai 1907, telah menjumpai
Manuscript baru Archimedes (yang tentunya telah melalui banyak proses
Palimpsest) di Konstantinople. Sepertimana dia pengkaji teks sejarah purba
Greek, beliau mengenal-pasti bahawa manuskrip itu adalah erased teks
Archimedes. Beliau telah mencuba dengan cara diplomatic untukmembawa keluar
manuskrip itu ke Copenhagen tetapi tidak berjaya. Maka, dengan kerjasama
seorang librarian dari Metochian, Mr.
Tsoukaladis, telah membenarkan Heiberg mengkaji manuskrip tersebut.
Setelah kajian beliau, ketiga Codex tersebut telah hilang, kecuali Codex C
telah ditemui untuk dikaji kembali pada tahun 1999. However, Heiberg bukanlah seorang Arkeologi
mahupun saintis,beliau adalah philologist, seorang pencinta bahasa, bukannya
lukisan. Beliau Cuma mampu menafsirkan bahasa yang digunakan tetapi tidak mampu
memahami diagram yang dilukis pada manuskrip itu. Cuma mampu dihuraikan yang
mungkin mengejutkan penemuan ialah, Arcimedes mencipta diagram beliau dengan
melukisnya pada pasir sebelum disalin ke dalam parchment beliau.
PUSAT GRAVITI
Alat yang kita perlukan dalam dunia sains moden adalah titik
mata paling kecil dan ianya adalah satu kepentingan yang sangat luas. Tanpanya,
sains tidak boleh dilakukan.
Pertimbangkan, bahawa alam cakrawala ini adalah di bawah
pengaruh gravity. Masalah asas, bulan dan bintang adalah benda yang besar,
keduanya mempunyai struktur. Kita ambil contoh dari bulan, sisi gelap Bulan
adalah jauh dari bumi ketika Bulan Penuh berbanding sisi terangnya. Makanya,
gravity bumi bertindak kurang kuat pada bahagian gelap berbanding bahagian
terang. Secara tepatnya, setiap titik
Bulan itu mempunyai gravity yang berlainan. Sebab itu, apabila kita berada
dibumi, penglihatan kita tidak terjangkau luas kerana adanya kekuatan gravity
di bumi, berbeza jika kita berada di Bulan, kerana kekuatan gravity di bulan
adalah lemah. How many combinations of
gravities? Infinity times infinity!
Kita mengkaji bagaimana Archimedes menyelesaikan masalah
gravity ini. Sebelum Newton mampu mengira graviti2nya, beliau mengkaji
pergerakan cakrawala dengan mengangarkan setiap dari isinya bertindak as titik
tunggal. Dalam Newtonian fisik, Bumi adalah titik tunggal begitu juga Bulan. Di situ hanya ada satu titik iaitu Bumi,
menjalankan gravity hanya atas satu titik, Bulan. Ianya boleh dibuktikan secara matematik, sekali kita dapat mencari
pusat grviti, kita boleh mengira hanya dengan titik tunggal berbanding seluruh
objek. Tiada fisik tanpa pusat gravity. Inilah penciptaan Archimedes.
Untuk menjadikan objek itu static atau pegun, bulatan mesti
digantung dengan tepat dari pusat geometri. Dalam kes ini, pusat geometri dan
pusat gravity adalah bertepatan. Begitu juga segiempat boleh menjadi pegun jika
digantung pada titik tengahnya. Semuanya sama pada parallelogram. This is
shouldn’t be a problem, but what if its for triangle? The triangle no longer
has an obvious center. Tetapi apabila kita boleh mencari pusat gravitinya, maka
kita boleh mencari kesemua pusat gravity bagi objek rectilinear lainnya.
Sepertimana kita lihat, kesemua rectilinear objek boleh dikira dengan
membahagikan mereka kepada segitiga. Kita boleh melakukan ujikaji dengan
memotong kertas kepada segitiga dan menggantungnya ke ciling. Bagaimana kita
ingin pastikan bahawa objek itu pegun? Lakukan perkara yang sama dengan
beberapa kertas lagi dengan berbagai titik, hanya untuk mencari pusat gravity
tersebut. Maka, kita akan dapat keputusannya.
That we always presumed, science is about hard evidence (by experiment
etc), not about pure speculation. Right?
Not quite. Much of the time science is about pure
speculation. Archimedes invents the concept of his gravity and then finds this
center without ever conducting an experiment, he doing it all in his head! Saya
emphasise, tiada experiment whatsoever diperlukan to find this out. Mind rules
over matter – because, ultimately, even brute matter must follow logic. Ini
seperti keadaannya seorang magician telling us, tanpa melihat isi di dalam
poket duit kita. Begitu juga perumpamaanya bagi Archimedes, tanpa melihat
kepada bagaimana dunia behave dan dimana segitiga mesti seimbang. Lihat pada contoh ini juga, pada abad ke 20,
rasminya pelancaran roket ke Bulan dan mencetusnya bom atom. Kesemua ini adalah
dari satu asas, you apply your power of reasoning to the Universe and the
Universe must follow logic, right? So, this is principle by Archimedes. Tindakan
sains.
Undang-undang
Keseimbangan
Archimedes dalam risalah Balancing Planes, membuktikan
penemuan gravity dalam segitiga. Dua
mesin melakukan dua perkara berbeza, bertindak
sama dengan peraturan matematik.
Jadikan ini sebagai ujikaji, kita ada dua objek, sebelah
lengan kita imbangi Objek Satu dengan beratnya 10kg, manakala lengan kedua
imbangi Objek Dua, dengan beratnya 2 kg. keseimbangan ini adalah jenis yang
boleh digerakkan, jadi kita boleh jadikan setiap objek itu berdekatan atau
berjauhan dari fulcrum, iaitu satu topang digunakan untuk menyeimbangkan
objek. Persoalannya, pada jarak
berapakah akan menyeimbangkan objek itu? Jawapannya;
Nisbah berat ialah 5:1, oleh itu nisbah jarak sepatutnya
ialah 1:5
Jarak objek ringan sepatutnya menjadi 5 kali dari jarak
objek berat – then they balance.
So, the rule is, weights balance
when they are reciprocal to their distances. Kita dapat selesaikan satu masalah
lain dengan penyelesaian masalah ini, betul? Jadi, saya buat kesimpulan,
berkenaan dengan pusat griviti bagi segitiga ialah, a) pusat gravity segitiga
ialah pada garisan median, satu pertiga sepanjang garisan tersebut; b) objek
akan seimbang apabila setiap satu jaraknya bersaling atau dua hala kepada
beratnya. Ini adalah fakta2 bagi dunia nyata yang mana kita harus kaitkannya
dengan penciptaan alam ini dari kitab suci Quran. As pengiraan usia bermulanya
dunia ini dalam kajian sains ialah 1 September 5509 Sebelum Masihi, namun Quran
lebih dahulu memecahkan rahsianya, bagi yang mampu mengkajinya dengan mata hati
dan mata fisikal.
Orang yang bijak ialah apbila dia membaca sebuah teks, dia
secara tepatnya dapat melihat daripada mana ianya ditemui dan dimana ianya berasal. Ahli Greeks mencipta matematik sebagai
sesuatu yang tepat, padat dengan informasi sains. Mereka mengelak kesalahan dan
paradok. Dalam pada itu, mereka juga mengelak kesukaran tersembunyi dari
infiniti. Sains mereka berdasarkan nombor, yang mana boleh jadi lebih besar
dari yang kita sangka dan boleh jadi lebih kecil, tapi never infinitely big or
small. Ini dipanggil potential infinity (telah diterangkan dalam article
sebelumnya). Greeks tidak menggunakan infinity sebenar. Dalam alam ini, matematik, fisik dan infiniti
adalah berkaitrapat satu sama lain.
Ketika Palimpsest ditemui, kesukaran untuk memahami teks
tersebut dengan mata kasar manusia amat memberatkan bagi para saintis. Para
saintis yang mengkajinya telah mencuba dengan sinar Photons, iaitu energy yang
sangat kecil datang dari gelombang electromagnetism. Mata manusia menggunakan
photons untuk menjadikan semua warna pelangi. Dengan kanta, mata akan
memfokuskan photons dipancarkan oleh eletron atas sel photosensitive dari
retina. Photons mendorong perubahan kimia dalam sel penerimaan. Perubahan dalam
sel tersebut bergantung kepada panjang gelombang dari photon yang diterima,
organ yang boleh respond cahaya, panas, suhu. Apabila sel kita menerima photons
dengan panjang gelombangnya sekitar 400nm, ianya akan berubah dan menghasilkan
elektrik yang akan membawa isyarat melalui saraf optic kepada saraf visual
dalam otak, yang mana akan dipaparkan sebagai warna biru. Apabila melebihi
700nm, proses yang sama, maka warnanya akan menjadi merah. Namun, photon ini
juga belum mampu menafsirkan Palimpsest itu.
Salah satu penemuan mengejutkan ketika Palimpsest itu dikaji
ialah, ianya bukan sekadar buku doa untuk Gereja. Salah seorang dari kumpulan
saintis yang terlibat dalam proses mengenal pasti itu ialah Natalie. Beliau
telah mengenal pasti sebahagian dari ucapan yang hilang dari seorang yang
terkenal dengan ucapannya sepanjang zaman iaitu, Hyperides.
Hyperides lahir pada 389 Sebelum Masihi, lima tahun sebelum
kelahiran Aristotle. Sepertimana Aristotle, Hyperides tinggal di Athens. Dia
adalah seorang ahli politik dalam dunia yang berpaksikan demokrasi ketika itu.
Dalam zaman purba, sebanyak 77 ucapan telah di bawa oleh beliau, dengan style
dan idea beliau. Namun, zaman kegemilangannya tidak panjang, disebabkan oleh
Phryne, seorang pelacur terkenal di zaman tersebut. Phryne ini, mengikut legend
dirinya telah dijadikan sebagai model untuk patung terkenal Praxitels di
Cnidus. Phryne juga adalah perempuan simpanan kepada Hyperides. Ketika beliau
dituduh dan didapati bersalah terlibat di dalam upacara keugamaan rahsia yang
dikenali sebagai Eleusian misteri, Hyperides telah membela beliau. Hyperides
gagal dalam pembelaan tersebut, maka dia telah menyentap pakaian Phryne dan
mendedahkan buah dadanya kepada juri.
Cara tersebut berjaya menyakinkan juri dan Phryne dibebaskan. Namun, cara Hyperides itu telah menjadi buah
mulut dengan tindakan yang tidak beretika itu dan penglibatannya dalam dunia
gelap Phryne. Maka, ramai mula mempersoalkan kredibiliti beliau hingga meninggalkan
kesan kepada kerjaya beliau.
Hyperides juga terlibat dalam peperangan dan komplik yang
membabitkan Raja Philip dari Macedomia dan anaknya Alexander The Great.
Sebahagian lainnya yang dikenalpasti oleh Natalie subjek sejarah iaitu, Demosthenes,
seorang juga pemidato terhandal dalam sejarah, Raja Philip dan Alexander, dan
seorang yang kurang dikenali iaitu Diondas, tercatit kisahnya dalam manuskrip
Palimpses tersebut. This is amazing discoveries. Demosthenes, yang bermusuhan
dengan Raja Philip, menggelar beliau sebagai ‘bangsat yang merugikan dari
Macedonia’ dan dia berjaya dalam
penawaran bersekutu dengan bandar daerah Thebes bagi menjatuhkan Philip.
Hyperides menyokong usaha Demos ini dan menerima penghormatan tahta bagi
diplomatic beliau. Tetapi, dalam 338 SM, tentera bersekutu, Athenian dan
Thebans telah dilanda mala petaka dan kehilangan kuasa kepada Philip ketika
Perang Chaeronea. Pada ketika ini, Diondas telah mendakwa Hyperides melakukan
sokongan terhadap Demos adalah tidak berperlembagaan ataupun secara tidak
rasmi. Maka, Hyperides telah dibebaskan. Tetapi, dia telah kehilangan kuasa
ucapannya.
SAINS STOMACHION
Seperti yang diterangkan terdahulu, Stomachion adalah
sejenis permainan kanak2 zaman purba yang mempunyai 14 kepingan.
Bak kata para sarjana; yang terpenting dalam manuskrip
ialah; yang terakhir selalunya adalah bentuk terburuk. Kenapa? Ada buktinya
kerana penyelesaian bagi sesuatu masalah selalunyaberada di bahagian akhir dan
di situlah pengkaji selalu tertumpu.
Stomachion, walaupun bukan Archimedes yang menciptanya
tetapi beliau telah melakukan kaedah matematik ciptaannya untuk menrefleksikan
rekabentuk stomachion tersebut. Refleksi
matematik ini dikenali dengan popular dalam antikuiti, menjadikan manusia
mengenalinya lebih sebagai permainan Archimedes Box. Sepertimana Palimpses,
stomachion juga dibiarkan beberapa tahun tanpa dipedulikan buktinya. In this
case, obscurity was the outcome not of the ravages of fortune, as with the
Palimpses, but of scholarly neglect.
Risalah Stomachion ini telah sampai ke Arabic, di mana waktu itu para
sarjana mereka terkenal seluruh dunia dan Mesir ketika itu menerajui peranan
sebagai pusat ilmu pengetahuan. Mereka mula melakukan terjemahan dari bahasa
Sanskrip, Greek, Yunani kepada bahasa Arab. Setengah terjemahan bahan2 ilmu
tersebut dilakukan di pusat pengajian seperti di Baghdad, dari abad ke 9
seterusnya. Secara tipikal, versi Arab adalah sangat jauh dari versi asal
manuskrip itu. Ahli matematik Arab merupakan saintis yang terbaik. Mereka menambah
fakta dan kajian mereka sendiri pada versi asal itu dan tidak semata2
bergantung kepada sains Greek. Mereka akan mengkaji semula penemuan dari sains
Greek itu, samada menulis kembali penemuan, meringkaskan, menyusun kembali dan
sebagainya. Saat inilah lahirnya pakar2 sains dari Arab dan Mesir sepertimana
yang kita telah ketahui zaman ini.
Bagaimana Archimedes menyelesaikan masalah Stomachion?
Kombinatoriks, adalah sains yang mudah, as its name suggests, it is the study
of combinations. Combinatorics is a science of endless ingenuity, endless
puzzles and games. Sains ini datangnya dari sesuatu yang berbentuk teka-teki.
Menambah kepada kebarangkalian sains. Pengiraan dari kombinatorik ini lebih
daripada permainan yang remeh, menjadikan sebagai asas untuk ilmu
kebarangkalian. Pembelajaran dari pengiraan tulen, mengira number dari kemungkinan
kombinasi, telah diasaskan terlebih dahulu oleh orang2 Greeks. Adakah
kemungkinan Stomachion ini adalah ilmu dari kombinatorik? It is possibility.
Adakah kita pernah terfikir yang Cube mainan yang selalu digunakan bagi menguji
minda itu diambil dari konsep kombinatorik ini dan stomachion? Bukankah cube itu dimainkan dengan secara
permutation add up and cancel each other. Adakah kita terfikir itu? Teori ini
telah diguna pakai oleh Rubik’s cube sebelum terciptanya permainan Cube zaman
ini.
Lihat pada image ini, seorang saintis computer dari
Illinois, America, Bill Cutler melakukan penyusunan Stomachion sebanyak 17, 152
berlainan cara (image tersebut hanya sebahagian sahaja) melalui software
komputernya. Software Cutler berasaskan pengiraan kebarangkalian satu persatu,
satu proses yang hanya boleh dilakukan oleh mesin. Tetapi, Archimedes – tidak
pernah mengenal software, computer sebagainya, melainkan mencari dan menyusun
Stomachion dengan hanya menggunakan ‘pencil dan kertas’. Begitu juga ahli
matematik greek purba yang lain. Mereka hanya melakukannya dengan peta minda
atas segala kebarangkalian. Jadi, siapakah yang lebih hebat?
PEWARIS
Archimedes, dia seorang manusia, lebih dari sesiapapun dari
zaman beliau hinggalah zaman ini, mencetuskan idea bagi dunia sainsdan
matematik. Beliau telah membina sejarah dengan Calculus – pengajaran tentang
pengiraan Lengkungan – dia juga, mengagumkan manusia dengan mengasaskan konsep
Kombinatorik, sains di bawah teori manusia zaman moden temui iaitu
Kebarangkalian. Dari situ, beliau secara tidak langsung melahirkan pewaris
kesinambungan dari zaman berzaman.
Pada 1948, Claude Shannon, pakar matematik dari Bell
Laboratories, ketika dalam kerjanya memastikan talian telepon berfungsi dengan
baik, berfikir bahawa mesti ada teori matematik yang boleh digabungkan untuk
menetukan jumlah informasi yang melalui talian. Inspirasi beliau datang secara
langsung melaluikonsep fisik, konsep informasi, satu konsep yang menggabungkan
matematik fisik. Namun, Shannon
sebenarnya telah mengambil konsep Entropi, pengukuran daripada gangguan system.
Mengukur bagaimana kemungkinan keadaan fisikal yang diberikan. Satu dari prinsip sains yang selalu digunakan
– tahan nafas, perkara yang berkemungkinan akan terjadi. Kalau kita tunggu
lebih lama, informasi dalam dunia ini akan bertambah or akan berkurangan. In my deepest observation, this is beautiful
example, how the power of pure thought, so we can workout how the world must
behave! Ianya tautologi yang perkara berkemungkinan akan berlaku lebih kerap. Tautologi ialah
ulangan yang tidak berguna, yang tidak masuk akal. Ianya berkait juga undang2
termodinamiks iaitu, cabang sains fisikal yang berhubung kait antara kepanasan
dan pembentukan energy dan sambungan kepada hubungan antara semua pembentukan
energy.
Sebelum Shannon, kita lihat dari mana asalnya Teori Entropi
ini, iaitu pada 1872, seorang ahli fisik German, Boltzmann, telah
memperkenalkan teori ini bagi mengukur jumlah dari entropi dalam keadaan
fisikal. Kita tahu sepertimana yang dalam system nyata atau fisikal ini,
sebahagian gas terdiri dari beberapa molekul gas. Boltz menunjukkan kepada kita
berapa banyak kekerapanmolekul gas bergerak, makin berkurang system entropi
ada, atau semakin perlahan, maka semakin tinggi system entropi itu ada. Kajian
Boltz ini mendefinisikan ketinggian entropi terlibat dengan pergerakkan
perlahan molekul. Maka, kepanasan ialah
pengiraan daripada kelajuan molekul dalam system fisikal. Untuk itu, suam- ialah apabila molekul akan bergerak pantas
dan sejuk – ialah di mana molekul bergerak perlahan. Selain itu, pencapaian
Newton dalam dunia sains moden juga adalah berasaskan dari matematik
Archimedes.
Sepertimana mana Galileo menulis
luahan perasaannya di awal artikle ini, kesemua manuskrip asal Archimedes telah
hilang. Codex B, hilang dalam lingkungan abad ke 14; Codex A, lebih kurang abad
ke 16, sewaktu Galileo ketika itu masih kecil. Hanya satu yang tinggal iaitu Co
dex C, tetapi telah disembunyikan. Para sami yang menggunakannya tidak pernah
terfikir dan belajar berkenaan segitiga, bulatan dan lain2 bentuk geometri yang
terkandung didalamnya. Dan tulisan asal
Archimedes telah dipadam dengan digantikan tulisan doa dan seterusnya dengan
teks ucapan Hyperides dan seterusnya tulisan doa2 yang lain pula. Apa yang
boleh dikaji adalah bayangan dan tulisan asal yang tidak jelas oleh Archimedes.
Kita berharap, dunia sains akan terus mencipta satu alat yang mampu menterjemahkan
risalah dan manuskrip manusia bijak ini untuk menjadi cabang ilmu yang berguna
bagi manusia zaman akan datang lagi.
Sesungguhnya, manusia itu
mendapat ilmu dari usahanya hanya 20% sahaja, manakala selebihya datang dari
Allah swt. Ilmu manusia itu ada batasannya, ia akan berakhir pada satu titik
kemuncak. Ilmu Allah itu adalah infiniti, tiada awal dan tiada akhir, selayakya
manusia yang bijak itu akan beriman kepadaNya.
Semoga sedikit perkongsian ilmu
ini akan menambah serba sedikit pengetahuan. Maaf sekiranya terdapat banyak
kesalahan dari segi fakta dan sebagainya. Saya hanya manusia biasa yang banyak
buat silap. Sekian.
ijin share yah kak
ReplyDeletemacam macam hasil olahan daging